Folkeskolen nr. 16 2021

Forside af Folkeskolen nr. 16 2021
0   20

Praksisfaglighed?

Her er endelig de konkrete eksempler, alle efterspørger.

0   5

Anbefalinger

0   2

Grib bolden

0   13

Skolelederne om magtanvendelse: Læg alt på bordet

Magtanvendelse skal italesættes i skolen, for situationerne opstår, og lærerne bør vide, hvad de kan gøre, siger skoleledernes formand, Claus Hjortdal. Men det sker, at lærere går over deres beføjelser, mener han.

5   18

Welcome, bienvenido, powitanie

På Lolland er Danmarks første internationale folkeskole åbnet. Her bliver elever fra både Holland, Indien, Frankrig og Fejø undervist på både dansk og engelsk. Det stiller nogle helt nye krav til undervisningen, fortæller lærerne.

0   19

“Jeg elsker min arbejdsplads”

Halvdelen af folkeskolelærerne svarer i en ny undersøgelse, at de har været ansat i samme job i mere end ti år. 14 procent har været i samme job i mere end 25 år. Se her, hvad der får lærere til at søge nyt job – eller blive.

19   24

Drop polarisering – og hjælp lærerne

For at hjælpe lærerne vil SF nu bede Undervisningsministeriet om at fremstille materiale, som kan bruges til at undervise i ytringsfrihed og Muhammed-tegningerne. De skulle hellere støtte lærerne i at arbejde med integration.

0   28

Sådan kan du hjælpe elever med sprogskam

Sprogskam vil være genkendeligt for mange lærere. Det er den tosprogede elev, som putter sig, slår øjnene ned og forsøger at slippe for at læse højt. Lærere kan hjælpe elever med at strække sproget.

0   65

"Jeg ved, hvad det vil sige at føle sig forkert”

Gør tosprogethed til noget positivt, og drop målet om højst 30 procent ikkevestlige elever i skolen. Sådan lyder det fra lærer Najla Adlouni Dinesen. Hun bruger sine egne erfaringer som tosproget og muslim til at give børn, der er i klemme mellem to kulturer og sprog, tilliden til skolen tilbage.

0   8

Udeliv skal skaffe elever

I alt 15 elever i børnehaveklasse og 1. klasse bliver undervist i udeskole på Trane Skole og Børneby ved Varde. Men skolen vil så gerne have flere. Lærere og pædagoger har fået uddannelse i, hvordan de sætter krop, logik og sanser i spil udenfor, og indskolingen er certificeret som udeskole. Håbet er, at det kan tiltrække flere elever.