Folkeskolen nr. 21 2020

Forside af Folkeskolen nr. 21 2020
0   6

Elever og lærer lærte at lytte og stille spørgsmål

Eleverne ved ikke, hvordan de skal stille spørgsmål, når de arbejder i grupper, og så er de også meget konfliktsky. Sådan lyder det fra en lærer, der har arbejdet med et nyt undervisningsforløb om gruppearbejde.

1   25

Gruppearbejdet trænger til fødselshjælp

Eleverne får ikke nok ud af den megen tid, de bruger på at arbejde sammen med deres klassekammerater. De skal blive bedre til at stille hinanden spørgsmål, lyder konklusionen i et ph.d.-projekt om gruppearbejde i udskolingen.

0   9

Alle fag kan indeholde bevægelse

I projektet iMoow arbejder forskere og lærere målrettet med at få bevægelsesdidaktik ind i undervisningen. Eleverne og lærerne oplever, at det fremmer læring og fjerner træthed.

1   28

Kroppen hjælper med at lære

En 6.-klasse på Lisbjergskolen ved Aarhus har ofte danskundervisning i skolens dansesal. Her viser eleverne med deres kropssprog, hvad de oplever i litteraturen. I tre år har lærere og elever på skolen arbejdet med bevægelsesdidaktik.

0   19

Tre år efter #metoo i Sverige

Mens den første #metoo-bølge var et lille skvulp i Danmark, blev det nærmest en stormflod i Sverige. Tusindvis af ansatte i undervisningssektoren delte deres oplevelser med overgreb og sexisme.

1   13

»Vi snakker ikke højt om den slags«

Ny undersøgelse om seksuelle krænkelser blandt lærere i København afslører, at langt de fleste krænkede holder de ubehagelige oplevelser for sig selv. Det skal være nemmere at nævne, at man har følt sig krænket, mener faglige organisationer.

0   24

Ny bog vil booste feedback i skolen

I bogen »Evaluering på godt og ondt« kortlægger professor Jens Dolin fordele og ulemper ved evalueringer på skoleområdet. Han advarer om, at skolen i dag lider under et testregime. Fagbladet Folkeskolen har spurgt professoren om, hvordan lærerne kan blive bedre til den formative evaluering.

ANMELDELSE
1   77

Fortæl og forstå

Lille, gedigen håndbog om det narratives betydning i skolen giver en tætpakket første introduktion til et stort og vigtigt område.

0   118

Dannelses-prisvinder: Populærlitteratur kan bruges til at arbejde med dannelse

Kristian Yilmaz tildeles Lærerprofession.dk-særprisen om skolens dannelsesbidrag. I sit bachelorprojekt har han undersøgt, hvordan man kan arbejde konkret med dannelse i litteraturundervisningen.

2   165

Prisvindere: Elever har brug for lyddannelse

Modtagerne af 1.-prisen for årets bedste bachelorprojekt er to podcastentusiaster fra læreruddannelsen i Silkeborg. Ifølge de to nyuddannede lærere har eleverne en hel del at vinde ved at få skærpet deres lyttekompetencer.

0   133

Prisvindere: Eleven skal lære at møde udfordringer

Modtagerne af 1.-prisen for årets bedste pædagogiske diplomprojekt har fokus på elever med særlige forudsætninger i matematik. Nu kan deres resultater bruges til at hjælpe elever på tværs af fag, mener de.

ANMELDELSE
2   25

Eminent didaktiktaktik

Denne fagdidaktik går i bredden såvel som i dybden. Nu må de eventuelt tilbageværende hindringer for at udklække lærerkræfter til faget være ryddet af vejen.

ANMELDELSE
1   26

Svaret er et spørgsmål

Hvorfor gør jeg det, jeg gør? står der på forsiden af den seriøst udseende bog for sproglærere, som landede på anmelderbordet. Min familie har gjort sig vældig lystige over den titel og udtrykt, at de glæder sig til at få svaret.