Folkeskolen nr. 19 2020

Forside af Folkeskolen nr. 19 2020
0   4

Gør brug af elevernes motivation

Unge med indvandrerbaggrund har på mange områder dårligere forudsætninger for at klare sig godt fagligt i skolen end unge uden indvandrerbaggrund. Men de har også nogle fordele, viser resultater fra Pisa Etnisk 2018.

0   7

Coronatræthed får konflikter til at bryde ud

Lærernes teamsamarbejde er sat under voldsomt pres af coronakrisen, som for længst er holdt op med at være ny og spændende. Det fortæller erhvervspsykolog og forfatter Stine Reintoft.

1   6

Valgfagslærere: »Lad det ikke gå ud over eleverne«

Det kan være frustrerende at være lærer i et af de nedprioriterede praktisk-musiske valgfag i øjeblikket. Eleverne skal stadig til eksamen i de fag, som de nærmest ikke har haft mellem hænderne siden nedlukningen i marts.

0   20

Sådan ændrede karaktererne sig, da skolen blev prøveløs: 12.000 færre 12-taller

Årets afgangselever forlod folkeskolen uden at have været oppe til en eneste afgangsprøve. Det gav 23 procent færre 12-taller end normalt. Til gengæld var karakterfordelingen for en gangs skyld på linje med intentionen bag karakterskalaen – og formentlig mere retvisende for elevernes niveau, mener eksperter.

1   8

Forsker: Alt for blind tillid til data

»Letkøbt«. Sådan beskriver forsker i persondataret ved Syddansk Universitet Ayo Næsborg-Andersen Brøndby Kommunes henvisning til folkeskolens formålsparagraf som begrundelse for at indsamle personlige oplysninger om eleverne.

0   53

Ingen grænser for deling af elevdata

Gennem ti års skolegang er der indsamlet, delt og sandsynligvis samkørt massive mængder data om Christian Wadskovs datter, uden at han er spurgt om samtykke. Helt lovligt, men stærkt bekymrende, mener han. Formanden for Dataetisk Råd er enig.

0   27

Her er årets nominerede

Lærerprofession.dk nominerer hvert år en række bachelorprojekter fra læreruddannelserne og pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. I år uddeles også en særpris. Vinderne findes den 20. november. Se her, hvem de nominerede er.

0   15

Årets nominerede til særprisen

Lærerprofession.dk uddeler i år en særpris, der analyserer og diskuterer grundskolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse. Her er de nominerede projekter: