Folkeskolen nr. 02 2020 |
|
På Skolen i Bymidten i Helsingør foregår en femtedel af elevernes skoleliv på en innovationslinje. Skolen kalder selv tiltaget for Danmarks største innovationsprojekt, hvor læreren går fra at være den deduktive til at være den vejledende lærer.
»Jeg prøver altid at udvikle mig inden for et eller andet område, og lige nu er jeg i gang med at tage et tegnekursus. Her blev jeg præsenteret for viskelæderet Faber-Castell Art Eraser Dust-Free, og så blev jeg helt overrasket. Jeg tænkte: ’Hold da op, gad vide, hvordan det er i forhold til dem, jeg køber til mine elever?’
Folkeskolemilliarden skulle have været uddelt på nuværende tidspunkt, men ifølge A.P. Møller Fonden er der i januar 2020 kun bevilget 671 millioner kroner.
DLF forhandler bedre vilkår hjem til fyrede lærere – enten som økonomisk godtgørelse eller som forlængede opsigelsesvarsler. Antallet af afskedigelsessager stiger fortsat.
For seks år siden blev danmarkshistoriens største donation til efteruddannelse i folkeskolen givet af A.P. Møller Fonden. Fagbladet Folkeskolen har kortlagt, hvad milliarden indtil videre er gået til. For meget læringsmålstyring og for lidt fagfaglighed, lyder kritikken.
Emilie Koch Helsø nyder at undervise voksne i dansk og engelsk på Sosu H i Herlev. Men hun savner et større fagligt fællesskab med andre social- og sundhedsundervisere. Det vil hun nu selv være med til at skabe som blogger på det faglige netværk Sosu-undervisere på folkeskolen.dk.
Fagbladet Folkeskolen bringer her en oversigt over, hvad A.P. Møller Fondens mange millioner kroner til efteruddannelse er gået til. Kun hvert tredje projekt har et fagfagligt hovedfokus. Mange projekter har et bredt fokus og breder sig over flere efteruddannelsesområder.
Tallene driller. Kroner og øre er abstrakte størrelser, og tiden smutter fra hende. Isabella kæmper med at følge matematikundervisningen i skolen – hun er sandsynligvis talblind.
En nye talblindhedstest i 4. klasse er udviklet og skal nu afprøves. Forskerne bag testen regner med, at en til to procent af eleverne vil blive identificeret som talblinde.
Flere kommuner har ansat fuldtidsfundraisere, der skaffer fondsmidler til udviklingsprojekter på folkeskolerne. Enkelte skoler er selv lykkedes med at professionalisere fondsansøgningerne og få bevillinger direkte fra A.P. Møller Fonden.
En ekstraordinær lærerkongres er startskud for de kommende periodeforhandlinger. Arbejdsmarkedsforsker ser en mulighed for, at netop denne konstruktion lykkes med at lande en aftale om lærernes arbejdstid.
“Professionernes fundament - En kritik og vision” er en interessant og fængende antologi, som på forskellige måder kan bruges i den evigt gående diskussion af læreruddannelsen.