Folkeskolen nr. 22 2019 |
|
Folkeskolen efterlyste en familie med mange lærere i en Facebook-gruppe for lærere. Og så væltede henvendelserne ellers ind på redaktionen. Vi bringer her et lille uddrag af de mange tip om lærerfamilier.
Der er nogle ting, som går i arv. Slægtsgårde og guldure, for eksempel. Men kan man også arve lysten til og talentet for lærergerningen? Sådan er det i Jeanette Svalbergs udvidede familie af lærere, hvor det nærmest tæller som mønsterbrydning at blive pædagog.
Der er generel tilfredshed med praktikprøverne på landets læreruddannelser, men praktiklærerne trænger til et fagligt løft, lyder det fra både årets censorrapport og Praktikvejlederforeningen.
I Hvidovre Kommune samarbejder en taskforce med lærerne om at få elever med skolevægring tilbage i skolen i løbet af få uger. Projekt U-Start skaber resultater og har gjort lærernes arbejde nemmere.
På Tingbjerg Skole i København fejrer kun få elever jul. Alligevel er der pakkekalender, julemusik og juleklippedag. I år har eleverne i 2. klasse skabt deres helt egne højtider på tværs af tro og kultur.
Lærerkommissionen foreslår en central arbejdstidsaftale som supplement til de lokale. Uden timetal, men med et krav om rimelige opgavemængder, og et rejsehold, der kan tilkaldes, hvis læreren oplever at blive tildelt en urimelig opgaveoversigt.
Lærerkommissionen opfordrer kommunernes og lærernes forhandlere til at finde en ny vej. »Jeg håber, vi kan gribe forhandlingerne an på en ny måde«, siger DLF-formand Anders Bondo Christensen efter at have læst kommissionens anbefalinger.
Lærere og skoleledere mener, at undervisningens kvalitet lider under, at lærerne har mange undervisningstimer og for lidt tid til at forberede dem. Det viser Lærerkommissionens folkeskoleundersøgelse.
Kronikken introducerer til en ny prøveform på læreruddannelsen i Silkeborg, hvor dele af opgaven i pædagogik og lærerfaglighed (PL) er udskiftet med selvvalgte elementer. Den nye prøveforms præmisser er eksperimentet, innovationen og brugerperspektiv. Til gavn for eleverne i folkeskolen.