Folkeskolen nr. 19 2019 |
|
Indskolingen har haft stort fokus på læsning, men lektor Sara Hannibal ser ud fra sin forskning et stort behov for at arbejde med mundtlighed. Projekt viser, hvordan undervisningen i dansk kan organiseres, så flere børn deltager sprogligt.
Spændende arbejde. Hårdt arbejde. Og med en stejl udviklingskurve. Sådan karakteriserer Esbjerg-lærernes formand, Kenneth Nielsen, otte års arbejde i DLF’s hovedstyrelse. Nu går han på pension.
Lærerprofession.dk nominerer hvert år en række bachelorprojekter fra læreruddannelserne og pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Vinderne findes den 15. november. Se her, hvem der er med i opløbet.
Ved Rødbyhavn er arkæologer fra Museum Lolland-Falster i gang med at udgrave fortidsfund, hvor motorvejen til den nye Femernbælt-forbindelse kommer til at løbe. To gange om året bliver særligt udvalgte elever fra lokale folkeskoler inviteret med i en uge.
»Jeg var på Nordsøen Oceanarium i en ferie, hvor man kunne skære en makrel op. Da vi kiggede i makrellens tarme gennem et mikroskop, kunne vi se, at den var fyldt med mikroplast. Den oplevelse rumsterede i mig efter ferien. Derfor tog jeg en snak med mine elever i 1. klasse om klima og bæredygtighed. Jeg ville ikke skræmme dem, men vi talte om, at plastic ikke er godt for jorden og dyrene.
Lærer Lene Aabye Møller valgte sidste efterår at blive whistleblower. Hun anmeldte sin skoles undervisningstilbud til elever i modtageklasser til Folketingets Ombudsmand. Et år senere fik hun medhold. Folkeskolen har talt med hende om det svære valg.
Sæt de nationale test i bero, mens deres afløser udvikles – det synes at være et helt igennem rimeligt krav fra elever, forældre, lærere og ikke mindst en række beslutningstagere. Samtidig er det kronikørens klare konklusion.
Danske piger er værst til at undervurdere egne it-evner ifølge international undersøgelse. Der er brug for flere kvindelige rollemodeller, lyder det fra lærer, som underviser piger i kodning.
Hvad stiller man op med et fag, der er timeløst, og hvor indholdet har ændret sig til, at intet er normalt, og alt er muligt – næsten? Underviser Annette Hildebrand Jensen forsøger at klæde fremtidens lærere på til at undervise i seksualitet og køn.
Registrer og se efter tidlige tegn på, at der er noget galt, siger Nordens førende forsker i skolefravær, Trude Havik. I et interview med fagbladet Folkeskolen opfordrer hun skoler og lærere til at samarbejde tættere med forældrene, når elever har for højt fravær.
Elevfravær er et stigende problem i hele verden. Nordens førende forsker inden for feltet, Trude Havik, der er førsteamanuensis i pædagogisk psykologi ved Læringsmiljøcentret ved Universitetet i Stavanger i Norge, kalder det en international udfordring på tværs af lande og skolesystemer.