Folkeskolen nr. 17 2019 |
|
En ny model for indkøb af digitale læremidler er trådt i kraft. Målet er at give skoler og lærere større valgfrihed og plads til flere leverandører på markedet – og det er der i høj grad brug for, mener lærer.
Danmarks Lærerforening har mistanke om, at ikke alle flygtninge- og migrantbørn får opfyldt deres retskrav i forhold til undervisning i dansk som andetsprog. Derfor sætter DLF en kortlægning af området i gang.
Sammenhængen mellem læring og dannelse har for længe været gledet ud af den uddannelsespolitiske dagsorden. Men debatten om skolens og fagenes dannelsesbidrag er nu tilbage, skriver de to kronikører.
Hundested Skole har en maritim skolehave i havnen, hvor de dyrker muslinger. Ofte må eleverne redde muslingerne fra de geleagtige søpunge, der elsker at spise de små skaldyr. 3.c har forberedt besøget hjemme i klassen i natur/teknologi-timerne. Dagen slutter med muslingesuppe på havnen.
Ikke alle delegerede var tilfredse med de stående ovationer til undervisningsministeren på Lærerforeningens kongres. Blandt andre næstformand i Albertslund Lærerkreds Christian Nikolajsen Holm undrede sig dagen efter på talerstolen over, at ministeren helt undgik at tale om, at lærerne stadig er underlagt en arbejdstidslov.
Dennis Thomsen, delegeret og kasserer i Himmerlands Lærerkreds:
Rikke Harboe Jensen, delegeret og formand for Favrskov Lærerforening
Det kan koste dyrt for de kommuner, der vælger at udskyde overgangen til Aula.
En problematisk implementering af skolernes nye digitale kommunikationsplatform vil presse et i forvejen klemt arbejdsmiljø. Vent til næste skoleår, lyder opfordringen fra DLF. Aula er klar i uge 43, mener firmaet bag.
»Vi ved fra forskningen, at man ved niveaudeling let kan komme til at give de fagligt svage elever opgaver, der rent kognitivt er på lavere niveau, end det er nødvendigt«. Advarslen kommer fra Lena Lindenskov, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, med speciale i matematikundervisning.
I 15 år har lærer Lilian Hansen og hendes kolleger på 1. til 6. årgang delt undervisningen i dansk og matematik efter elevernes faglige forudsætninger. Ellers er der for mange elever, der bruger for meget tid på at vente, mener hun.
Læreruddannelsen svigter lærerne, når den ikke blander sig i debatten om arbejdstid.