Folkeskolen nr. 16 2019

Forside af Folkeskolen nr. 16 2019
0   6

»Jeg er ingen Einstein til biologi«

»Jeg føler egentlig ikke, at jeg er en Einstein til biologi. Men det behøver jeg heller ikke for at være en del af talentlinjen Copenhagen Honours College på Københavns Professionshøjskole. Vi er blevet valgt på baggrund af vores ihærdighed for at lære og udvikle os, og den definition af et talent kan jeg meget bedre genkende mig selv i.

3   7

Livsduelighedslejr på budget: »Man skal blande blod, hvis det skal lykkes«

Da Beder Skole besluttede, at eleverne skulle på lejrskole og træne deres livsduelighed, vidste de, at pengene var små. Men med hjælp fra skolebestyrelse, forældre og kommune blev lejren til virkelighed.

ANMELDELSE
0   27

En håndsrækning og et skulderklap i bogform

Bogen er en præsentation af sydhavnspædagogik som et værktøj og en personlig fortælling om et lærerliv målrettet kommende lærere og pædagoger i folkeskolen.

3   3

Sådan lykkes PLC med at skabe en læringskultur

PLC-medarbejderne er helt uundværlige, når skoler skal opbygge en stærk læringskultur, siger ledelseskonsulent. Men uden ledelsens opbakning til PLC går det ikke.

3   18

83 kommuner og kredse har skrevet under på ønsket om en god skole

Danmarks Lærerforening har kortlagt de lokale arbejdstidsaftaler, som lærerne over hele landet arbejder under. Kortlægningen vil blive fremlagt på DLF’s kongres i næste uge.

0   25

Lærer: »Det betyder mest, at vi har fået sikret noget forberedelsestid«

Loft over undervisningstimetallet, individuel forberedelsestid og mere fleksibilitet. I dette skoleår har lærer Lisbeth Lykke Christensen fået en lokal arbejdstidsaftale.

1   31

Folkeskoleidealet klar til at møde verden: »Vi har skrevet den viden ned, som lærerne tager for givet«

Arbejdet med at definere et pædagogisk funderet folkeskoleideal er færdigt. Nu er det op til DLF’s kongres at give det liv. En lærer og formanden for DLF’s undervisningsudvalg fortæller, hvordan idealet kan bruges i hverdagen ude på skolerne og i det skolepolitiske liv.

0   10

»Det nytter ikke at gribe efter tyve bolde, hvis du ikke har en kurv at lægge dem i«

»Skolen har de seneste år været igennem en enormt accelererende udvikling, hvor blandt andet målstyring, karakterkrav, centralisering og new public management har ført folkeskolen på en farlig kurs. Den udvikling er folkeskoleidealet blandt andet et modsvar til. Her bruger vi vores faglige viden om undervisning og skolen til at beskrive, hvilken skole vi ønsker, og hvad den bør tage vare på«, fortæller Jeanette Sjøberg om folkeskoleidealet, der skal præsenteres og vedtages på Danmarks Lærerforenings kongres i starten af oktober.

0   15

Et bud på en ny karakterskala – nu uden karakterer

7-trinsskalaen er under kritik – igen. Dens inddeling er alt for rigid, og den bidrager til at fremme en usund præstationskultur. Her er et bud på en mere human karakterskala:

2   48

Ombudsmanden skal se på forflyttelsessag

Danmarks Lærerforening har sendt Karen Thestrup Clausens forflyttelsessag til Folketingets ombudsmand. Det virker, som om ledelsen ønsker at straffe læreren og knægte hendes ytringsfrihed, siger advokatfuldmægtig Camilla Bengtson fra DLF.

0   18

Skolechef: Naturligvis har lærere ytringsfrihed

Fagbladet Folkeskolen har henvendt sig til skoleleder Bo Pedersen på Skovvejens Skole, afdeling Jyderup, for at få en kommentar om forflyttelsen. Han skriver i en mail, at han ikke har mulighed for at udtale sig i den konkrete sag på grund af sin tavshedspligt. Han henviser til skolechef i Holbæk Kommune, Julie Becher.

0   9

Lærerkreds: Holbæk Kommune skaber utryghed

Holbæk Kommune har ikke handlet i overensstemmelse med god forvaltningsskik, skriver Holbæk Lærerkreds i juni ud til sine medlemmer. Det handler om forflyttelsen af Karen Thestrup Clausen.

9   53

Lærer og byrådsmedlem forflyttet uden varsel

Personalemappen indeholdt ingen problematiske sager, alligevel blev lærer og byrådsmedlem Karen Thestrup Clausen forflyttet til en anden skole i Holbæk Kommune. Forflyttelsen faldt sammen med byrådets anbefalinger til en anden ledelsesstruktur på blandt andet skoleområdet.