Folkeskolen nr. 10 2019

Forside af Folkeskolen nr. 10 2019
0   31

»I skal tage nogle bedre valg end mig«

En tidligere indsat og en fængselsbetjent besøger skoler for at fortælle eleverne, hvor vigtigt det er at træffe nogle gode valg i livet. Og hvordan det er i fængselsverdenen med misbrug og hårdt hierarki.

0   39

Fra lærerstuderende til lærer: Reformen set indefra

For fem år siden studerede Mia Thulstrup og Kasper Holm Yde på læreruddannelsen i Aalborg. De tilhører generationen af lærere, der aldrig har prøvet andet end at arbejde under reformen – på godt og ondt.

0   25

Uskolets sidsteøjebliksguide til folketingsvalget

Er du stadig i tvivl om, hvem du ikke vil stemme på den 5. juni? Her kommer et hurtigt overblik over, hvad de enkelte partier mener om verdens vigtigste emne:

13   24

Skal KL’s Thomas Gyldal være folkeskolens nye minister?

Hvem skal overtage posten som undervisningsminister? Kommentatorerne tror på en kvinde – måske Ane Halsboe Jørgensen. Eller formanden for KL’s børne- og undervisningsudvalg.

15   133

Lærer frifundet for vold: »Han går stadig på skolen, men jeg har ikke et job«

Helle Jørgensen havde været lærer i 16 år på en skole, da hun blev politianmeldt for at slå en elev. I dag er hun frifundet. Lærernes fagforening melder om flere sager, hvor elever anklager lærere for at slå.

5   60

Alle har ret til pissedårlig undervisning – bare ikke hele tiden

»Uden fejl er der ingen læring«, lyder det fra Alexander von Oettingen i en ny bog om pissedårlig undervisning. »Befriende« og »helt sikkert vigtigt at tale om«, siger lærer og skoleleder.

ANMELDELSE
1   82

Fin, kort og væsentlig bog om grundlæggende begreber

På trods af bogens ringe omfang opmuntres læseren til fordybelse og refleksion over et af didaktikkens grundlæggende begrebspar.

ANMELDELSE
0   54

En helt almindelig mønsterbryder …

Det gode budskab er, at børn af udsatte forældre i betydeligt ringere grad, end vi forestiller os, arver forældres fattigdom og sociale problemer. Bortset fra det er der masser af hårrejsende statistik om fattige og udsatte børns vilkår i ”Ulighed, fattigdom og sociale problemer”.