Folkeskolen nr. 06 2019

Forside af Folkeskolen nr. 06 2019
0   2

»Vores børn skal elske at gå i skole«

Dansk-spansk lærerpar fandt Collegi CreaNova ved et tilfælde og har fået nogle utroligt glade børn ud af det.

0   7

Uden timer og klasser: Ny skole vil ændre det spanske skolesystem

I Spanien er skolesystemet i høj grad baseret på læring ved systematisk repetition og stramme læreplaner. På Collegi CreaNova i Barcelona tager man i stedet udgangspunkt i børnenes personlighed og egen lyst til at lære. Derfor tilrettelægges al undervisning individuelt.

0   17

Skoleleder vil lave verdens bedste skole

Forældrene er bindeleddet, der får elevernes skolegang til at fungere. Sådan lyder skoleleder Anne Graahs rationale bag de fire årlige skole-hjem-samtaler på Ellebjerg Skole.

0   22

Elever tager styring til skole-hjem-samtaler

På Ellebjerg Skole har eleverne ejerskab over skole-hjem-samtalerne. Fire gange om året fremlægger eleverne, hvad de har lært, og sætter nye mål i fællesskab med lærere og forældre. Samtalerne knytter også forældrene tættere til skolen.

0   16

Matematiknørden

Pernille Pind kan slet ikke lade være med at løse matematikopgaver og opstille beviser. Sin begejstring for matematikken og koblingen mellem teori og praksis deler hun ud af på kurser for lærere og i undervisningsmateriale.

1   27

Flygtningebørn mistrives i folkeskolen efter lovstramninger

Ny lovgivning betyder, at flygtninge ikke længere skal integreres. De skal sendes hjem, når der er fredeligt nok i deres oprindelsesland. Uvisheden om fremtiden gør elever med flygtningebaggrund urolige og fraværende i skolen. Det påvirker også lærerne og de andre elever.

33   7

Koncentrat af følgeforskning: Lærere arbejder mere professionelt nu

For at gøre følgeforskningen om skolereformen mere anvendelig har tre forskere »kogt« tusindvis af sider ind til et koncentrat. Deres vigtigste opdagelse er, at lærerne arbejder mere sammen – og at der skal mere forskning til.

0   0

Et supplement til skolen

Læringscaféerne kan noget, som skolen ikke kan, i kraft af de frivillige, siger skoleleder. Men caféerne er ikke en erstatning for skolens opgave.

1   20

Læringscaféer giver lyst til skolen

Læringscaféer med tid til hygge og lektier øger udsatte elevers trivsel, viser evaluering. Skoler oplever, at eleverne bliver mere aktive i undervisningen og får nye fællesskaber.

0   4

Else Johansen

ANMELDELSE
0   27

"Format" har stadig format

Hvor længe skal et matematiksystem kunne holde? Matematiklærebogssystemet "Format" er udviklet af kreative didaktikere, for hvem læringsstile og værkstedsarbejde er et bærende element i elevernes læring. Det korte svar er ja. "Format" har stadig format, i en tid hvor bullshitbingo har fået nye pædagogiske ord på pladen.