Folkeskolen nr. 21 2018

Forside af Folkeskolen nr. 21 2018
0   12

Skole-tv styrker fællesskabet

»Ideen til BLG-TV (Blågård Skole TV) opstod som led i min ansættelse som lærer og profilkoordinator. For at synliggøre profilen for elever, lærere og forældre udviklede jeg konceptet, hvor hver årgang fra 0. til 9. klasse skulle lave et tv-magasin.

0   10

Skoleleder: Vi anmelder altid vold

Fælles retningslinjer på arbejdspladsen er vigtigt, når det gælder vold, og hvilket sprog personalet accepterer fra eleverne. Man skal være enige og reagere ens over for eleverne, viser erfaringer fra flere skoler.

3   41

»Verdens bedste« skoleleder skifter skole

Lærerne kaldte ledelsen på Smidstrup-Skærup Skole for verdens bedste. Nu har skolelederen søgt nye udfordringer. Første dag som ny leder på Bredagerskolen i Jelling fortalte Lance Luscombe eleverne, at han er ordblind.

0   41

Råb op – det gavner folkeskolen

Folkeskolen tog med lærere på kursus om ytringsfrihed og grænser for den fri tale på de sociale medier. Hver anden offentligt ansat er bange for at sige sin mening offentligt, viser undersøgelse.

0   9

Julen swinger i mol og dur

Musiklærer Thea Haagen har julen som et stort projekt i musik på Haverslev Skole. Hun underviser alle klasser og går tidligt i gang med juleforberedelserne – til elevernes store fryd.

0   40

Kompetencejulen

I vore dages julestue finder vi en diversitet i sociokulturelle praksisser mellem tradition (alle de hyggelige ting, der hører sig til) og fornyelse (din partners families totalt mærkelige måder at gøre tingene på). Med »Kompetencejulen« præsenteres her et teoripraktisk refleksionsværktøj for værter ved den kommende højtids mange forskelligartede arrangementer.

3   68

»Man udreder barnet, giver det en diagnose og kommer det tilbage i klassen«

Formanden for Landsforeningen Autisme, Heidi Thamestrup, ser skolereformen og lærernes manglende tid som centralt, når inklusionen bliver en udfordring.

1   13

27.000 norske lærere lever ikke op til regeringens kompetencekrav

Kravene til norske læreres uddannelse i deres undervisningsfag er sat op. Inden 2025 skal allerede ansatte lærere på skolebænken, hvis de skal fortsætte med at undervise i fag, hvori de ikke har eksamen – uanset hvor mange års erfaring de har.