Folkeskolen nr. 17 2018

Forside af Folkeskolen nr. 17 2018
1   5

Arbejdsgruppe skal forenkle elevplaner

Regeringen vil sætte en arbejdsgruppe til at se på, hvad der kan skæres væk fra de nuværende elev- og uddannelsesplaner. Folkeskolen har spurgt lærerne, hvad de gerne vil have ændret.

1   13

Praksischok eller start på en livslang lærerkarriere

Selv om forskning og erfaring viser, at mentorordninger kan gøre forskellen, er det mere eller mindre tilfældigt, hvordan danske skoler og kommuner tager imod nyuddannede lærere, skriver studievejleder på læreruddannelsen i Silkeborg Dorthe Busk Mølgaard.

0   20

Lærer i Grønland: Et nyt syn på undervisning og en oplevelse for livet

Som underviser på verdens største ø får man et helt andet syn på didaktik, en storslået naturoplevelse og oplever tilværelsens tempo i et lavere gear, fortæller folkeskolelærer.

5   25

Det så du ikke i tv: »Jeg er en meget personlig lærer«

Lærer Kathrine Kelså valgte at invitere forældre, kolleger og elever helt ind i privatsfæren, da hun sagde ja til at blive »Gift ved første blik«.

1   15

Lærerne skal hjælpe eleverne til at se verden gennem andre briller

Vi skal fokusere på de reelle trusler i stedet for de irrelevante farligheder, som nyhedsstrømmen er fyldt med. Det er budskabet i en ny bog. Samfundsfagslærer er enig i, at børn i dag har brug for et bullshitfilter – og det kan lærere være med til at give dem.

0   12

Manual i kritisk tænkning

Med syv og et halvt skeptiske greb vil »Farligt« hjælpe os til at frygte mindre. Forfatterne håber, at for eksempel lærere vil se grebene som et filter, de kan lære eleverne at bruge.

0   4

Pulsen og motivationen får et boost hver morgen

Langhøjskolen i Hvidovre har daglig pulstræning for de ældste elever. Ti af skolens idrætslærere står for den understøttende undervisning, som motiverer både elever og lærere. Men faciliteterne er en udfordring.

0   11

Det har Skanderborg-lærerne lært

Se her, hvordan lærerne i Skanderborg Kommune har fået præsenteret de forvaltningsretslige regler og principper, som lærere og skoleledere skal kende til.

1   12

Benzinbomben i Ry sender lærere på kursus i notatpligt

Ombudsmanden kritiserede i sidste uge Mølleskolen for ikke at have skrevet tilstrækkeligt mange notater og journaler om bekymrende adfærd hos de fem elever, som sidste år var involveret i benzinbombesagen i Ry. Kritikken var ventet, og lærerne på alle 18 skoler i Skanderborg Kommune har været på et særligt kursus.

10   14

Ry-lærere om notatpligt: Vi skal passe på med at skrive alt ned

To lærere fra Mølleskolen i Ry er glade for, at de har fået præciseret reglerne om notatpligt, men de ser også en række dilemmaer i, hvornår de skal være så bekymrede for en elev, at de bør skrive om det.

3   13

Niels Egelund: Pisa har styrket folkeskolen

Selv om Pisa har sine begrænsninger, har de internationale test været med til at skabe en stærkere dansk folkeskole, vurderer tidligere formand for Pisa i Danmark.

1   26

Professor: Fremtidens skole skal dyrke empati og etik

Næsten intet i dagens folkeskole forbereder eleverne til fremtidens arbejdsliv blandt supercomputere og kunstig intelligens. Professor Dion Sommer vil have os til at reflektere over, hvad en fremtidsparat uddannelse skal rumme. Hent et kapitel fra bogen 'Fremtidsparat' (t.o.m. 31/10)

0   52

Ny bog: Pisa har taget kontrollen over den danske folkeskole

Folkeskolen er blandt de tre skolesystemer i verden, som har været mest påvirket af Pisa-testene. Nu vil en ny bog have den danske folkeskole »hinsides« Pisa. Fagbladet Folkeskolen sammenfatter bogens kritik af Pisa-målingerne. Hent et kapitel fra bogen 'Fremtidsparat' under denne artikel (t.o.m. 31/10)