Folkeskolen nr. 16 2018

Forside af Folkeskolen nr. 16 2018
0   28

Rekord: Længst siddende formand

Den 4. oktober i år slår Anders Bondo Christensen rekorden som længst siddende formand i Danmarks Lærerforening. Folkeskolen kigger tilbage på de 16 år – og formanden kommenterer på op- og nedture.

0   10

Bo får børn til at forstå forskellige følelser

»Børn har aldrig problemer med at bruge hovedet Bo. Bo har en umiddelbarhed, og det betyder, at børnene kan tale om deres følelser, uden at det bliver for overvældende for dem.

4   17

Gode relationer gør en forskel – i klassen og på lærerværelset

Relationer kan styrkes i skolen for at fremme læringsfællesskabet. Svære situationer bliver belyst via såkaldt forumteater, når skoleforsker Louise Klinge og TeaterSpektrum er ude på skoler for at arbejde med læreres og pædagogers relationskompetence.

2   8

Ingen børn og unge er umotiverede

Tre fagprofessionelle inden for hvert deres felt om, hvordan man bruger sit sprog til at realisere sin positive hensigt: at tilgodese de børn og unge, der har behov for lidt ekstra støtte til også at leve deres liv og samtidig opnå læring – stort set uden at bruge mere tid.

0   33

Valgflæsk

0   20

Det går fremad for ordblinde elever – men ikke i alle fag

Den nationale ordblindetest har fået flere skoler og kommuner til at give ordblinde elever ekstra opmærksomhed. Men ét er at opdage eleverne – noget andet er at støtte dem efterfølgende – og i alle fag. Mange lærere ved for lidt til at kunne hjælpe i praksis.

15   34

»Du behøver ikke at være ekspert for at hjælpe ordblinde elever«

Lærere bør have et vist kendskab til ordblinde elevers læse-/skriveteknologi, men de behøver ikke at være superbrugere. Det vigtigste er, at læreren kaster sig ud i at hjælpe eleverne – gerne i samarbejde med eleverne, anbefaler dysleksiblæksprutte.

0   31

»Dejligt, når lærerne spørger til min ordblindhed«

Siden Freja blev testet ordblind i 4. klasse, har hun haft lærere, som møder hende med forståelse, mens andre direkte har forbudt hende at bruge sine hjælpemidler.

0   16

Regeringens skoleudspil får lunken modtagelse

Med et nyt skoleudspil har regeringen lagt op til kortere skoledage og en stramning af paragraf 16b. Forstå forslaget, og læs, hvordan skoleverdenen tog imod regeringens bud på nye skoleskemaer.

2   20

Terapi halverer fraværet i Aarhus

Et forsøg med kognitiv adfærdsterapi har mere end halveret godt 100 elevers ekstremt høje skolefravær. Det viser evalueringen af Back2School-projektet i Aarhus Kommune.