Folkeskolen nr. 06 2018

Forside af Folkeskolen nr. 06 2018
0   5

Sådan får du en god ledighedsperiode

Er nyt job i en fart det eneste fokus, man har som ledig, er stress en overhængende risiko. Karriererådgiver fortæller, hvordan du kommer igennem en periode som arbejdsløs.

0   12

Askes første konflikt

Aske Knudsen var lærerstuderende i 2013, da hans lærerkollegaer var lockoutet. I dag er det hans tur til at blive kastet ud i en konflikt, og han er klar til at kæmpe for bedre arbejdsvilkår og løn.

0   11

Signe er klar til kamp – igen

Signe Kløve Dreyer stod i 25 dage og aktionerede, sidst lærerne var lockoutet. Flere af hendes kolleger er trætte af udsigten til en ny konflikt, men hun er klar til at kæmpe videre.

0   13

Deja-vu?

0   11

Lokalt kan de godt blive enige

Mens arbejdstid er en af knasterne i overenskomstforhandlingerne, lykkes det i stor stil for kommuner og lærere at indgå lokale aftaler om arbejdstiden. Men den lokale samarbejdsvilje kan ikke umiddelbart overføres til de centrale forhandlinger, mener arbejdsmarkedsforsker.

0   11

Folkeskolereformen har smittet af på de frie skoler

Det er langtfra kun skoleskemaerne i folkeskolen, der har ændret form siden folkeskolereformens indtog i 2014. Vi har også taget en del af reformelementer til os, svarer fri- og privatskolerne i en rundspørge.

5   6

Forskere: En ros til skolereformen

Det er ros til intentionerne bag folkeskolereformen, når de frie skoler har taget elementer til sig, mener to skoleforskere. Men det er også udtryk for, at der er blevet mindre forskel på de frie skoler og folkeskolerne.

0   11

»Vi har friheden til at se meningen med reformen«

De frie skoler har indført dele af folkeskolereformen, selv om de ikke behøver, viser undersøgelse. På Lyngby private Skole ser skoleleder Tobias Malmgren mange gode intentioner i reformen.

0   13

Fageksperter: Fælles Mål styrker fagligheden

De nye Fælles Mål understreger nutidsrelevansen af undervisningen, mener historielærernes formand. Lektor i historie køber heller ikke påstand om, at der er sket en faglig svækkelse.

6   33

Forsker: Fælles Mål har sænket skolens faglige niveau

De faglige krav i de nye Fælles Mål fra 2015 er lavere, end kravene var i de gamle Fælles Mål fra 2009. Stik imod politikernes ønske om at styrke fagligheden. Det viser en ph.d.-afhandling af lektor Keld Skovmand. Andre forskere sætter spørgsmålstegn ved hans metode.

0   21

»Jeg er ikke en, andre skal bestemme over«

I fire år har Claus Hjortdal stået i spidsen for landets skoleledere. Og især lærere har stået i kø for at give ham verbale bank for hans holdninger til håndtryk, arbejdstidslov og skolereform. Nu er han på valg igen.

0   2

Ghettopolitik

0   5

Henrik Hansen

1   25

Danskfaget har brug for multikulturelle fortællinger

Forsker opfordrer til en kulturelt ansvarlig pædagogik, der spejler den mangfoldighed af elever, der sidder i en klasse i dag. For når elever kan genkende sig selv i skolens indhold, føler de sig værdsat, set og anerkendt.

ANMELDELSE
0   27

Er ekstremisme kun for de onde?

I et kort, gribende og yderst veltilrettelagt forløb arbejder de ældste elever med radikalisering og ekstremisme i samfundsfag. Der er ingen undskyldning. Det skal prøves.