Folkeskolen nr. 03 2018

Forside af Folkeskolen nr. 03 2018
1   36

»Som lærer kan jeg gøre en forskel«

I tre år har debattør Geeti Amiri råbt op om social kontrol og undertrykkelse i minoritetsmiljøer i Danmark. Nu vil hun mene mindre og gøre mere: Hun vil være lærer – og gøre en forskel for udsatte børn.

0   6

Ny lov: Nyansatte har ret til ferie fra dag ét

Fra september 2020 optjener nyuddannede lærere ferie med løn fra ansættelsens start.

0   8

Ny model for brobygning: Når vejen er vigtigere end valget

Valg af ungdomsuddannelse fylder meget hos elever i udskolingen. På Haldum-Hinnerup Skolen prøver de nu kræfter med en helt ny karrierelæringsmodel, hvor processen og dannelsen er i fokus.

2   60

Lærer til transkønnet elev: »Det handler om at fjerne skammen ved at være anderledes«

Klasselærer Lotte Stoltenberg fik transkønnede Frederik, der var født som Frederikke, som elev. Han havde ikke været i skole i et år, men den nye klasse på Præstelundskolen skulle vise sig at blive et vendepunkt. Og ikke kun for Frederik.

1   18

Folkeskolens usynlige sexliv

Unges kønsidentitet er mere flydende, og de sætter spørgsmålstegn ved køn og seksualitet. Men i skolen er man stadig heteroseksuel dreng eller pige, og det gør skolen klaustrofobisk for LGBT-personer, mener forfatter og debattør Mads Ananda Lodahl og organisationen Sex og Samfund.

1   22

Pædagogerne har det, men ikke lærerne

På pædagoguddannelsen har modulet »Køn, seksualitet og mangfoldighed« i flere år været obligatorisk for alle studerende. På læreruddannelsen er det ikke et selvstændigt modul.

0   6

Forskere: Der er didaktik i bevægelse

I Imoow-projektet tror forskerne på, at der altid er et samspil mellem krop og hjerne. Derfor kortlægger de nu, hvilke fysiske aktiviteter der bedst fremmer børns læring i skolen.

17   18

2018 kan blive et skæbneår for de nationale test

Analyse: De nationale test er nok en gang et hedt samtale-emne på Christiansborg. Forskerne har afgivet deres ændringsforslag. Spørgsmålet er nu, hvor seriøst politikerne mener det denne gang.

3   6

Bevar, men reparer de nationale test

Professor Peter Allerup vil vende testsystemet på hovedet for at skabe klarhed over antallet af opgaver i de obligatoriske test og sikre en mere brugbar målestok for elevernes dygtighed. Hans forslag til ændringer i de nationale test er også sendt til undervisningsminister Merete Riisager.

0   2

Bevægelse skal give mening

På Lisbjergskolen i Aarhus afprøver og udvikler de forskellige metoder til at få bevægelse ind i undervisningen i alle fag. Målet er at koble elevernes fysiske aktivitet til didaktikken.

2   10

Niveauforskelle i engelsk udfordrer lærerne

Selv om hver fjerde elev får 12 i mundtlig engelsk, klarer en stor gruppe sig mindre godt og risikerer at blive helt hægtet af. Ofte er det de elever, der stort set aldrig siger noget i timerne. Hvordan kan lærerne løfte dem?