Folkeskolen nr. 19 2017

Forside af Folkeskolen nr. 19 2017
0   11

Skolebibliotekar på de skrå brædder

»Når forestillingen spiller, så græder jeg. Og skuespillerne ved, at når jeg græder under en prøve, så har de ramt rigtigt«.

0   6

Kredsformand tror 
på arbejdstidsaftale

Henrik Hansen, formand for Lolland-Falsters 
Lærerforening: »Jeg er ligeglad med, hvad vi kalder det, bare vi får en aftale og får sat tal på, for det 
koster penge«.

0   16

Lærerne fortæller om problemer: Ingen proteser til amputerede sjæle

En arbejdstidsaftale står øverst på ønskelisten hos mange lærere og skolebestyrelsesmedlemmer og forældre i Nykøbing Falster, dokumenterede et valgmøde arrangeret af Lolland-Falsters Lærerforening i oktober. Elever prikkede til politikerne med provokerende videospots om it-problemer og klamme toiletter på skolerne, og lærere fortalte om de hårde vilkår på skolerne for både elever og lærere.

1   16

Det mobile klasseværelse vækker begejstring

De fleste elever i folkeskolen sidder på samme måde som for en menneskealder siden. Et nyt forsøg med mobile borde og stole gør op med det statiske klasseværelse. Både lærere og elever får mere ud af en fleksibel indretning.

0   20

På vej på pension? Her er de fire ting, du skal overveje

Overgangen fra arbejdsliv til pension efterlader et mentalt tomrum, man skal forberede sig på i god 
tid, lyder det fra forfatter og tidligere seminarieunderviser.

0   5

Tinglevs elever blev kommunalpolitikere for en dag:
 Fyr lærere, og byg 
en svømmehal?

Aabenraas rådhus åbner dørene for elever, der har lyst til at kigge indenfor i kommunalpolitikkens univers. Tinglev Skole tog på besøg og debatterede lokalpolitiske dilemmaer.

0   6

Madkundskabspuljen er åben

Danmarks skoler kan nu søge del i Madkundskabspuljen på 250.000 kroner. Puljen kan søges til både små og store projekter i madkundskab.

7   0

Holder opbruddets præmis?
 »Lærerrollen er blevet mere opdragende«

Skoleelever er blevet mere uopdragne som følge af nye familiemønstre og en blødere opdragelse, oplever lærer Maria Roneklindt. Hun giver her sit perspektiv på den disciplinkrise, der har ramt folkeskolen.

0   39

Disciplinkrisen: Nye familiemønstre svækker opdragelsen

Nye familiemønstre og opdragelsestendenser er begyndt at skabe adfærdsproblemer hos børn. Det efterlader lærerne med en disciplinkrise, mener samfundsdebattør Lars Trier Mogensen i fjerde del af serien om opbrud i folkeskolen.

0   26

Hvilke partier hader folkeskolen mest?

Folkeskolen er det emne, der optager vælgerne mest ved kommunalvalget den 21. november, det fremgår af en undersøgelse fra analysebureauet Voxmeter. Men hvilke partier hader egentlig folkeskolen mest? Hør her, hvad partierne selv siger:

0   0

Styrk fællesskabet i fagbevægelsen

Fagbevægelsen har spillet en helt grundlæggende rolle i opbygningen af det danske demokrati og velfærdssamfund – og vi skal også have bud på, hvordan fremtidens Danmark indrettes.

0   58

Det fællesfaglige er svært, men kan læres

Når lærerne arbejder med et emne i naturfag, tror de, at de arbejder fællesfagligt, men måske arbejder de blot parallelt i de tre naturfag, mener lærer Jonas Jensen. Hans afsluttende bachelorprojekt på læreruddannelsen om udfordringerne ved det fællesfaglige arbejde er indstillet til en pris.

2   22

Kommuner må til lommerne: Behovet for specialundervisning vokser på ny

Stik imod målet om inklusion og besparelser er flere kommuner begyndt at bevilge ekstra penge til specialundervisning. Tre af kommunerne vil nu undersøge, hvorfor flere elever har behov for specialundervisning.

1   15

Mere manpower kan løse problemet

Lærernes arbejdsvilkår fremmer eksklusionen af børn med særlige behov, siger inklusionsforsker. En mulig løsning hedder co-teaching, en anden mere tid til forberedelse.

2   12

Skolerne får flere elever med særlige behov

Antallet af børn med blandt andet angst og autisme vokser 
og vil presse skolerne til at segregere flere elever, advarer landets skoleledere og professor i specialpædagogik.

0   5

Et indspark i valgkampen

»Fællesskabets skole er fundamentet for vores børns og Danmarks fremtid. Folkeskolen er afgørende for vores børns muligheder for at takle de udfordringer, de møder i livet, og folkeskolen er afgørende for vores demokratiske samfund«.