Folkeskolen nr. 15 2017

Forside af Folkeskolen nr. 15 2017
0   11

Silkeborg: Tæt samarbejde mellem 10. klasse og erhvervsskole virker

To dage om ugen bliver elever i 10. klasse undervist på erhvervsskolen i Silkeborg. Brobygningen er en succes og får flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

0   6

»Ingen radiatorpædagogik her«

Læreren og pædagogen. To forskellige roller i samme skæbnefællesskab. Selv om udgangspunktet er forskelligt, kan samarbejdet sagtens fungere. Klaus Eisenhardt og Thorbjørn Agerholm fra Aalykkeskolen i Kolding har fundet formlen på en professionel vekselvirkning, hvor ingen sidder på sidelinjen, men hvor de som henholdsvis lærer og pædagog bruger hinandens ekspertise til at dække modpartens blinde vinkler i klassen.

0   44

Ry-skoleleder: »Jeg vil have nysgerrige, motiverede unge mennesker«

Et par uger efter at en benzinflaske blev kastet mod en elev, søgte Kristian Toft stillingen som skoleleder på Mølleskolen i Ry. Han fik jobbet og er gået i gang med at realisere sin vision om det gode børneliv.

0   31

Skam er stressens følgesvend

Skam er en overset faktor i forbindelse med stress, påviser forsker Pernille Steen Pedersen. Hun opfordrer ledere og kolleger til at hjælpe stressramte medarbejdere med at få stressen ud af skamme-krogen, så ikke skamfølelsen får os til at knække sammen.

1   15

Flere tåler ikke lærerjobbet

Antallet af sygemeldte lærere, som må opgive at vende tilbage 
til lærerjobbet, er steget.

0   7

Trusler mod børn skal frem i lyset

Trusselsbilledet i den digitale tidsalder er helt anderledes skræmmende for børn end tidligere, siger it-forsker på baggrund af aktuel sag om sms-trusler mod elever på en skole. Som lærer har man en personlig underretningspligt, hvis ens elever trues.

0   0

Gratis efteruddannelse er kun et par klik væk

Internettet bugner med gratis kurser, og onlineefteruddannelse er populært blandt ansatte i uddannelsessektoren.

0   0

Ove Pedersen

2   42

Læring er en kollektiv proces – ikke en individuel måljagt

Børn risikerer at blive ensomme og skrøbelige, fordi moderne læringsformer opløser fællesskabet ved at tage udgangspunkt i elevernes individuelle mål. Folkeskolen bør sadle om og sætte kollektivet i fokus, råder sociolog med lærerbaggrund.