Folkeskolen nr. 12 2017

Forside af Folkeskolen nr. 12 2017
0   10

Vater eller ej

»Vi gik meget op i, at alt skulle være i lod og vater. Men da resultaterne begyndte at komme, måtte jeg jo bare acceptere, at det var det ikke«.

4   21

Kender du typen?

Rejser du til Normandiet for at se forladte slagmarker eller til Paris for at gå i Gertrude Steins fodspor? På sin datters københavnske folkeskole har Flemming Møldrup fra DR-programmet »Kender du typen?« opdelt lærerne i fire typer. Vi har bedt den tidligere reklamemand om at dele dem med jer. Læs med her, hvordan du og dine kolleger bor, opfattes af eleverne, og hvor I rejser hen på sommerferie.

0   1

Lærere og pædagoger 
finder hinanden i leg

Lærere og pædagoger opdager, hvad de hver især er gode til, når de samarbejder om rollespil, siger skoleleder.

0   43

Rollespil ryster alle sammen

En uge om året opstår landet Varda på Viby Skole. Her flyder det sociale, faglige og didaktiske sammen i en uges rollespil, der styrker børn og voksnes fællesskabsfølelse.

30   16

»Jeg fortryder ikke, men jeg ærgrer mig«

Folkeskolens læsere har stillet en række spørgsmål til læreren og politikeren Marianne Jelved. Det største og første spørgsmål går på indgrebet i lærernes arbejdstid.

0   2

Marianne Jelved: Verdens vigtigste job

Marianne Jelved svinger håndtasken over nationale test, langer ud efter præstationstankegangen og ønsker alle lærere et obligatorisk år til efteruddannelse.

0   19

Kommunerne lægger egne mål oven i de obligatoriske

Næsten halvdelen af landets kommuner tilføjer ­ekstra mål for deres skoler ved siden af de nationale, viser Folkeskolens undersøgelse. Det har nærmest udviklet sig til en konkurrence om at indføre flest mål, mener en forsker.

0   4

Kurser skal skaffe nyuddannede lærere job

Efterspørgslen efter lærere med kompetencer inden for tværfagligt samarbejde med pædagoger er stor. Lærernes og pædagogernes a-kasser udbyder nu fælles traineeforløb til nyuddannede uden job.

0   4

Lærerglæder

3   1

Kommuner driver skole uden om skolerne

Når kommuner sætter gang i projekter på deres folkeskoler, sker det ofte uden at tage lærere og skoleledere med på råd. Det viser en undersøgelse fra fagbladet Folkeskolen.

1   13

Skoleformænd: Vi er mere styret end nogensinde før

Drop puljepenge, og lad os tage ansvar for vores egen skole, lyder det samlet fra lærernes og skoleledernes formænd. Anders Bondo Christensen og Claus Hjortdal frygter, at styringen vil eskalere op til den kommende kommunalvalgkamp.

2   5

Efterlysning: 
Send flere mandlige læseeksperter

Kvinderne sidder på jobbene som læsevejleder og læsekonsulent. Et par af de få undtagelser undrer sig over, hvorfor mænd ikke finder stillingerne attraktive.

0   48

Politikerne negligerer betydningen af relationer

Det knirker i skolen, mener denne kroniks forfattere. De advarer mod flere quick-fix og smarte værktøjer. I stedet bør vi sørge for, at skolens organisatoriske rammer giver mulighed for at skabe de bedst mulige relationer mellem lærere og elever.

1   0

Flere lærere underviser i eget fag

Samfundsfag og historie er højdespringere i forhold til antal timer med en faguddannet lærer foran whiteboardet. Samlet set ligger især historiefaget dog endnu et stykke fra målet.

3   6

To lærere ser bedre end én

Fire ud af ti skoler bruger tolærerordning, viser ny undersøgelse. Strandvejsskolen i København har i år kørt med to lærere i alle klasser og fortsætter næste år. Det gavner det faglige miljø, mener både lærere og elever.