Folkeskolen nr. 08 2017

Forside af Folkeskolen nr. 08 2017
0   7

Læringsforsker: Slip kreativiteten løs

Hvis vi vil have unge mennesker, der tør prøve noget nyt, skal vi belønne dem, der begår fejl, siger forsker i læring og kreativitet. Lene Tanggaard har været i Det Skæve Rum og mener, at andre skoler kunne lære af den strukturerede kreativitet.

2   16

»Når vi fejler, bliver vi bedre«

I Det Skæve Rum på Mellervangskolen i Aalborg lærer eleverne at skabe nye ideer. Tonsvis af fremlæggelser og en »ja tak til fejl«-politik har givet eleverne et karakterløft. Men den frie kreativitet kræver mod af lærerne.

0   16

Inge Alfredsen

Avedøre Skole i Hvidovre, underviser i engelsk og dansk (mellemtrin). Undervist i 14 år.

0   15

Kasper Salling Andersen

Ellebækskolen i Næstved, underviser i idræt, matematik, samfundsfag (mellemtrin og udskoling). Undervist i et år.

0   11

Jes Kristian Larsen

Munkekærskolen i Solrød, underviser i matematik, biologi, geografi (udskoling). Undervist i otte år.

7   43

Lærere skal tage kedsomhed alvorligt

Kedsomhed smitter, og lærerne skal tage eleverne alvorligt for at komme kedsomheden til livs – også deres egen, mener forsker Ditte Dalum Christoffersen.

0   26

Keder dine elever sig?

Mange lærere kender til elever, som keder sig. Forsker og underviser på læreruddannelsen i Roskilde Ditte Dalum Christoffersen har skrevet en bog om kedsomhed i skolen. Her præsenterer hun fire arketyper på elever, der keder sig, og kommer med forslag til, hvad læreren kan gøre.

0   27

Myter om kreativitet står i vejen for læring

Der eksisterer i dag et gab mellem vision og virkelighed i skolen, når det gælder om at styrke elevernes kreative læring, skriver kronikøren med afsæt i et fynsk forsøg med skabende filmarbejde. Forsøget gennemhuller flere myter – for eksempel, at kreativitet står i modsætning til faglighed.

0   7

At finde sin plads

Efter lektionen med 6.-klasseeleverne gik det op for 26-årige historielærer Søren Nørby, at klassen havde været helt stille. De havde siddet i rundkreds i mørket med stearinlys og hørt læreren fortælle om bombardementet af København. En klasse, der sjældent ville tie stille. Især én elevs opførsel overraskede Søren Nørby – lad os kalde eleven Lukas.

1   7

Skole sættes fri for at overleve


I Ramløse bliver en matrikelskole selvstændig i de næste fire år. Skolen skal bruge sin nuvundne frihed til at skabe sig en mere attraktiv profil.

0   13

Skolestatus 2017

Folkeskolen har igen i år undersøgt, hvilke skoler der bliver nedlagt, lagt sammen eller får fælles ledelse til sommer. Siden kommunal-reformen og sammenlægningen af kommuner 1. januar 2007 er der blevet 309 færre folkeskoler, mens der i dag er 59 flere friskoler. Det kommende skoleår bliver 46 folke- og specialskoler ramt af sammenlægning eller lukning. Her er nogle af årets ændringer:

1   30

Slut med matrikelskoler på Bornholm


I 2008 lagde Bornholm i stor stil skoler sammen. Nu går politikerne den modsatte vej og gør den sidste matrikelskole til selvstændige skoler, så de kan hamle op med friskolernes nærhed. I dag går hver tredje elev i friskole.

0   13

Stadig lang vej til kortere skoledag

50 skoler kan som led i et forsøg få lov til at indføre kortere skoledage. Men en række udfordringer spænder ben for skolernes ønsker om at ændre på skoledagens længde.