Folkeskolen nr. 03 2017

Forside af Folkeskolen nr. 03 2017
0   4

Frivilligt arbejde: Ældre gør en forskel på Grauballe Skole

Pensionister på skolegangene giver nye muligheder for lærere og elever på Grauballe Skole ved Silkeborg. Flødeskum på toppen, siger lærer og projektleder om samarbejdet med Ældre Sagen. Skolen får resurser, den ellers aldrig ville kunne opnå.

0   2

Børn i misbrugsfamilier: »Læreren er en vigtig voksen«

Mange lærere føler sig magtesløse, fordi de er vidner til, at elever fra hjem med stofmisbrug trives dårligt i skolen. Lærere og elever kan nu få hjælp i et nyt projekt, Dit Rum, under Glostrup Kommune, der rækker ud efter et samarbejde med folkeskolen.

1   4

»Som leder kan man ikke snakke toldfrit«

På kurser for nye skoleledere oplever konsulent Dorrit Bamberger, at især fire ændringer ved skiftet til leder kræver tilvænning for kursisterne. 62-årig nybagt viceskoleleder siger: »Som at være nyforelsket«.

0   14

En Nest-klasse kræver hårdt arbejde

Med fire elever med autisme i klassen skal der være to voksne til stede hele tiden. Og de skal være fast besluttet på alt, hvad de gør, understreger Katrinebjergskolens ledelse.

3   22

Den amerikanske model Nest: Inklusion vendt på hovedet

I 0.a på Katrinebjergskolen i Aarhus lægges undervisningen til rette efter, at fire af klassens 16 elever har autisme. Normalt ville de gå i specialklasse, men skolen afprøver det amerikanske program Nest, hvor de to lærere er ekstremt tydelige i sprog og handlinger og udviser anerkendende adfærd.

0   4

En digital debat

Eller debatter ... for der er mange hjørner af digitaliseringen, der drøftes i øjeblikket. Alene her i årets korteste måned er der mindst fire høringer/konferencer med debatter om emnet. Digital dannelse, programmering, læringsplatforme, 21. århundrede-færdigheder, et fag eller i fagene …

7   33

Folkeskolen bør starte oprøret mod det tidskontrollerede samfund

Vores forherligelse af effektivisering og acceleration påvirker vores måde at tænke læring på. Vi skal gentænke vores forhold til tid i undervisningen. Læreren kan arbejde med at skabe såkaldt cirkulær tid – så eleverne ser sig selv som en del af verden udenfor frem for primært at skulle fokusere på egen læringskurve og faglig opstigning, hedder det i kronikken, der er baseret på et speciale i pædagogisk sociologi.

0   5

Ud af isblokken

49   48

Forskere: Træningsopgaver fylder for meget i skolen

En ny undersøgelse viser, at op til halvdelen af de opgaver, danske elever løser i fagene dansk, matematik og naturfag, ikke udvikler de kompetencer, der kræves i det 21. århundrede, såsom kreativitet, samarbejde og selvstændig vidensproduktion. Det er blandt andet afgangsprøvernes skyld.

0   1

Marokko i påsken 2017

Duftende krydderier, vandring i Atlasbjergene, cykeltur gennem ørkenoaser, marokkanske specialiteter og 1001 nats eventyr i Marrakesh – læserrejse med fagbladet Folkeskolen – otte dage. Med Marokko-kender Morten Nøhr Laursen.