Folkeskolen nr. 02 2017

Forside af Folkeskolen nr. 02 2017
1   21

Ekspert: Maskinrummet i den offentlige sektor er gået i »udu«.

Der er tale om en historisk værdikonflikt mellem konkurrencestat og velfærdsstat, siger medforfatter til bog om ledelseskrise.

1   43

Tillidsrepræsentanten: Det er de rigtig trængte børn, der kommer til at betale gildet

For medarbejderne kom Morten Fjords opsigelse som en bombe og udløste tårer blandt flere. Lærerne er helt på linje med deres snart forhenværende skoleleder.

0   8

Dansen om aben

5   36

Skolechefen:
 Skoleledelse er både pædagogik og økonomi

Skolechef Per Viggo Larsen indførte ny skolestruktur og en ny økonomisk model. Han siger, at modellen sikrer, at børnene får det samme beløb, både når antallet af elever går op – og når det går ned.

5   60

Skoleleder følte sig fanget af ny struktur:
 Jeg fik at vide, at jeg skulle glemme pædagogikken og tænke i økonomi

Til sidst blev det hele for meget for Morten Fjord, og det var en ny økonomisk tildelingsmodel, der fik ham til at sige op. Han oplever, at man går væk fra at se på børnene og i stedet fokuserer på pengene.

0   3

Elever flygter fra 
kedsomhed

Når elever snakker og larmer, eskalerer konflikter. Når de søger tilflugt i Facebook, YouTube, computerspil og egne tanker, kan det være tegn på kedsomhed.

9   35

Sæt kedsomhed i tale

Alt for mange børn keder sig i den danske folkeskole med konsekvenser for både egen og klassekammeraters indlæring og trivsel. Men her er nogle greb til, hvad både lærere og elever kan gøre mod ensformighed og fad tilstand i timerne.

1   132

Karriererådgiver: Som lærer kan man mere, end man tror

I godt et år har Lærernes a-kasse tilbudt karriererådgivning, som du som medlem kan bruge, hvad enten du er på jagt efter nyt job, brancheskift eller nye mål i nuværende stilling.

0   2

Psykolog: Ti ikke det »anderledes« ihjel

Familiebegrebet bliver mere og mere broget. V i skal hjælpe børn med at komme væk fra forestillingen om, at kernefamilien er det rigtigste, og så skal man ikke tie det »anderledes« ihjel, siger familiepsykolog.

0   24

(Far), mor og donorbørn

Ludvig er donorbarn, og moderen Iben Harder Namensen har et tæt samarbejde med børnehaveklasseleder Anette Bejstrup på skolen. Et tæt samarbejde mellem lærere og forældre er nøglen til at gøre skolestart nemmere for børn, der ikke kommer fra en kernefamilie.

1   60

Tysk skoleforsker: Evaluering trumfer pædagogikken

I 150 casestudier har den tyske pædagogikprofessor Andreas Gruschka undersøgt skolen efter Pisa-chokket og de mange nye reformer. Han ser en skoleudvikling drevet af evaluering – ikke pædagogisk tænkning.