Folkeskolen nr. 16 2016

Forside af Folkeskolen nr. 16 2016
0   4

»Når man slår, er man måske ked af det«

Eleverne i Rødovre taler om at være vred som en vulkan eller som et pindsvin. At man kan blive ked af det eller eksplodere og slå. Et forløb om vredeshåndtering hjælper børnene med at sætte ord på deres følelser.

5   3

Kom godt igennem dit første lærerår

Det kan være hårdt at starte i det første lærerjob – og mødet med praksis får endda nogle til hurtigt at forlade folkeskolen. Lektor giver gode råd til det første år.

3   5

Dorte Lange: DLF skal hjælpe medlemmerne mere

DLF skal i højere grad støtte og igangsætte fælles handlinger på lærerværelserne, der kan give lærerne bedre rammer for arbejdet.

1   9

Nu ved politikerne, at de nationale test ikke måler præcist

De nationale test til eksperthøring på Christiansborg.

9   54

Læreren bag »formålsstyret undervisning«

Hvordan kan læreren fastholde fokus på et bredt læringsbegreb og dannelse i en læringsmålstyret skole? Historien om lærerdatteren Mette Frederiksen, der selv var ude for flere skelsættende begivenheder – og en lærer, der gjorde en forskel.

0   3

Da børnene fra betonbyen kom til Louisiana

7.x fra Albertslund trodsede kulturchokket og tog på kunstlejrskole med stor åbenhed. I kunsten er børnene lige, mener deres lærer.

1   2

Ministeren: 
Arbejdet mod mobning skal systematiseres og prioriteres

Øget viden om mobning har ændret alles mobbesyn, mener Ellen Trane Nørby, der vil komme med forslag til klageinstans, når Folketinget åbner.

ANMELDELSE
0   354

Undervisning i boldspil med kvalitet

Et af de grundlæggende momenter i bogen er at kunne skabe en balance i idrætsundervisningen mellem teori og praksis gennem den praktiske undervisning og med en tydelig vinkel på boldbasis.

ANMELDELSE
0   329

Bedre matematikundervisning - her er inspirationen

En kort, men meget fyldestgørende fremstilling af hele problemfeltet omkring matematikkens didaktik. Den enkelte læser kan høste frugten af sin (matematiske) anstrengelse og få ny indsigt i, hvordan undervisningen også kunne tænkes og gribes an.