Folkeskolen nr. 15 2016

Forside af Folkeskolen nr. 15 2016
3   32

Styrk vidensdeling: Drik mere kaffe med kollegerne

Rigide rammer om arbejdstiden hæmmer kreativ og kompleks vidensdeling omkring undervisning, viser nyt forskningsprojekt.

0   3

Hvad skal du oplyse til jobsamtalen?


... og hvad skal du ikke? Jurist i DLF guider dig til, hvad ansættelsesudvalget har ret til at få at vide, og hvad de ikke må spørge om.

0   1

Nyt om læsning

0   32

Tal med børnene om det anderledes

Ny børnebog åbner for en snak om inklusion med børn. Fortælleren er en flue, der bor i hovedet på Erik, som har Aspergers syndrom. Forfatteren håber, at den kan gøre læseren lidt klogere på noget af det særlige.

34   83

Læreren som håndværker: »Vis børnene verden«

Det giver ikke mening at tale om at »lære at lære«. Undervisning skal bygges på indhold, mener Svend Brinkmann, der i en ny bog peger på det meningsfulde i livet.

0   0

Efter arbejdstidslov: Lærere taler oftere med ledelsen om arbejdstid

Seks ud af ti lærere taler hver måned om tilrettelæggelsen af arbejdet med ledelsen.

1   2

Nye veje til et bedre arbejdsliv

»I have a dream«.

0   13

Skoleleder: Lærernes tillid er 
afgørende for 
skolens succes

Hvis der ikke er tillid mellem medarbejdere og skoleleder, må en af parterne gå, lyder det fra skoleleder på Brøndby Strand Skole Per Trudslev.

0   0

Mælk er ikke bare mælk, mælk er også sprog

Lærere og forskere arbejder sammen om at udvide elevernes ordforråd.

3   3

I slowmotion mod mere 
pædagogisk ledelse

Folkeskolereformens mål om mere pædagogisk ledelse er langtfra realiseret.

2   3

Hver femte lærer: Ledelsen fordeler forberedelsen forskelligt

Lederne giver lærerne forskellig forberedelse. Det skader det sociale og faglige udbytte, siger lærere.