Folkeskolen nr. 14 2016

Forside af Folkeskolen nr. 14 2016
0   42

Pædagogikkens placebo

Kan man overhovedet stole på uddannelsesforskningen, når den ikke tager højde for den effekt, forskeres og læreres entusiasme i forhold til en ny metode kan have for resultaterne?

0   3

Til kamp mod fordomme: 
»Mennesker i kørestole er ikke særligt kloge«

Bedre inklusion er målet, når 25-årige Lisbeth Hansen tager ud på skoler med sin kørestol for at fortælle om det at være handicappet.

2   10

Linjefag og motivation betyder mest

Hvad lægger ansættelsesudvalget vægt på, når du søger en stilling? Lærernes a-kasse har undersøgt sagen – bliv klogere her.

0   3

Red liv og vind

1   0

Alle for en mod mobning?

Ministeren for børn, undervisning og ligestilling lancerede for nylig en aktionsplan til forebyggelse og bekæmpelse af mobning i blandt andet folkeskolen. I planen, som hedder »Alle for en mod mobning«, er der en lang række gode anbefalinger til, hvordan man i praksis kan forebygge mobning. Det er et vigtigt initiativ, men desværre kom de mange grundigt udarbejdede forslag til handlinger til at stå i skyggen af ét meget overeksponeret forslag.

0   7

Idrætslærer: Prøven akademiserer idrætsfaget

En idrætslærer oplever, at bevægelsen går i stå i prøvefaget idræt. Nej, faget skærpes, siger en anden.

0   20

Lærere skaber succeser 
for unge bag lås og slå

På den sikrede institution Koglen møder eleverne lærere, som tror på, at de kan – to af eleverne har netop klaret afgangsprøven.

0   24

Simple redskaber letter vejen til inklusion

Med batterier og hjerner klæder specialskole 
lærere fra almenskolerne på til at give elever bedre forståelse for hinanden og en mere hensigtsmæssig adfærd.

0   4

En gratis omgang

0   0

Klasselærer: Der er ingen drejebog til at tage imod et flygtningebarn

Lærer Mads Molbech havde aldrig prøvet at have et flygtningebarn i sin klasse, før Masoud trådte gennem døren til 8. klasse på Skovshoved Skole i Gentofte, hvor hun skulle være på prøve i to uger.

0   0

Flere kommuner dropper modtageklasser

Mindst 23 kommuner vil dette skoleår sende flygtningebørn direkte ud i klasseværelserne. Ekspert advarer mod konsekvenserne.

0   34

Alene fra Syrien til Danmark:
 12 i dansk trods svær start

Modtageklassen skal lære flygtningebørn om dansk klassekultur, lyder et af flere råd fra Solaf Masoud, som kom til Danmark som 14-årig uden sine forældre.

0   0

Ole Mølgaard