Folkeskolen nr. 08 2016

Forside af Folkeskolen nr. 08 2016
0   502

Lærer: En ny start for Jonas

Lærer Anders Dall og eleven i 5. klasse var gået på grund.

2   571

Børnene er 
de inkluderende eksperter

Inklusionen går bedst, når børnene er involveret i arbejdet, fortæller det udgående team fra Sporet i Hvidovre. Teamet tager ud på skolerne og arbejder med hele klassen, når de bliver tilkaldt.

0   494

Forælder: 
Nu går det meget bedre

Da Jonas gik i 5. klasse, fik hans mor, Søs Christensen, dagligt opringninger fra hans lærer eller fra skolen, fordi drengen var i voldsomme konflikter med klassekammerater eller lærere.

0   578

Plads til blinde børn i skolen

Blinde og svagsynede børn og unge ryger ofte ud på et sidespor i skolen og på arbejdsmarkedet. De isolerer sig i deres egen verden og opgiver at få venner i skolen. Det kan have alvorlige konsekvenser i voksenlivet.

0   1192

Fodbold gør skolen til en leg

På Bakkegårdsskolen er 18 drenge mere end blot klassekammerater, de er også et fodboldhold. Men det vigtigste er ikke at blive den næste Ronaldo. Her er fodbolden til for at styrke eleverne fagligt.

0   436

Lærerne skal hjælpes til at støtte udsatte børn

Læreren er en markant og betydningsfuld omsorgsperson, der har store muligheder for at hjælpe børn og unge med særlige udfordringer i processen fra mistrivsel til trivsel. Projekt Tidlig Indsats hjælper lærerne med sparring, undervisning og videndeling.

10   683

Digital vismand: Husk brugerne i udvikling af 
læringsportalerne

Når det offentlige gennemfører store it-satsninger som brugerportalsinitiativet med læringsplatforme, bør processen være fleksibel, åben for eksperimenter og fokuseret på brugerinddragelse, mener professor. KL fremhæver, at brugerne har været inddraget undervejs.

20   894

DLF og KL diskuterer læreres ophavsret til egne forløb

Hvem ejer de forløb, som lærerne udvikler og lægger ind i de nye læringsplatforme? Ekspert siger, at ophavsretten i udgangspunktet ligger hos den enkelte lærer.

4   690

Ekspert vurderer: Hvilken læringsplatform er bedst?

Hvor står de tre mest udbredte løsninger, når det kommer til brugervenlighed, fleksibilitet og mulighed for at understøtte den gode undervisning? Folkeskolen har bedt it-vejledernes formand om en vurdering.

0   129

Mønsterbrydning

At blive set, at blive anerkendt og møde tillid som en del af et fællesskab. Det er nogle af de helt afgørende ingredienser i et godt liv for alle – børn og voksne, elever og lærere.

0   818

Læreren holdt på elevens hemmelighed


Hun var den eneste på den nye skole, som vidste, at Aydin Soeis far slog en tidligere klassekammerats far ihjel, men lærer Winnie Berg snakker først med ham om det 19 år senere, hvor han udgiver en bog om sin familiefortælling. Det takker han for i dag.

0   413

Skolekultur afgør elevens livschancer

Lærere kan ikke tvinge børn til at lære, men de kan give dem modet til det, mener sociolog Aydin Soei.

0   170

Hold øje med stresssignalerne som ledig

Ingen jobsamtaler, en uvis fremtid og dårlig samvittighed. Man kan også blive stresset, når man er ledig. Bliv klogere på, hvilke signaler du skal holde øje med.

0   357

Ukendte Lindgren