Folkeskolen nr. 05 2016

Forside af Folkeskolen nr. 05 2016
0   380

På kursus i nedtrapning af vold: Fastholdelse må aldrig blive en slåskamp

Skoletilbuddet Toften har fået et påbud af 
Arbejdstilsynet, fordi medarbejderne ofte risikerer voldsomme udfald fra frustrerede elever. Derfor får de kursus i gode greb og konfliktnedtrapning.

0   337

»Vi skal have en klar definition af vold«

Medarbejdere og ledelse øver sig på at blive bedre til at registrere de voldsomme hændelser, siger lærer.

0   721

»Vi skal spørge ind til elevernes sprog«

Lærer Gro Caspersen ville bare lave et fokusgruppeinterview med sine tosprogede elever, men en time blev til ugentlige møder, og nu står de med en film og en kampagne. De vil fortælle hele verden, at sprog er en gave.

1   658

Sprog er da en gave

Begrebet tosproget har fået klang af ballade og brug for hjælp. Men seks unge har fået vendt selvbilledet med hjælp fra deres fransk­lærer. Nu rejser de rundt på skoler og fortæller børn, hvor stolte de skal være over deres ekstra kompetencer.

4   604

Autoriteten sidder ikke i tøjet, meeen …

Skjorte og slips eller shorts og stikkelsbærben? Debatten om lærernes påklædning er evig aktuel. Hvad kan lærere tillade sig at have på, hvis de vil have, at eleverne skal respektere dem?

0   576

En uge med robotter, innovation og blækspruttelærere

En uge om året hiver 6.-klasserne på Rødovres skoler en uge ud af kalenderen, der helliges til at arbejde med innovative, eldrevne teknologiprojekter som led i den landsdækkende konkurrence Toolcamp.

0   231

Ni spørgsmål, du ikke skal stille til samtalen

Det er vigtigt, at du forbereder dig grundigt, før du møder op til jobsamtale. Både på de spørgsmål, du kan forvente at få, og på de spørgsmål, du selv skal stille. Start ikke med: Hvad er lønnen her?

0   527

Bag om nyhederne: 
Dansen om læringsmål

Mangen en lærer har haft brug for et ekstra shot i kaffen ved udsigten til individuelle læringsmål for hver elev i hvert forløb. Det er bestemt heller ikke meningen, lød det i forrige uge fra ministeriet. Men er det hele så en misforståelse?

0   97

Der, hvor skoen klemmer

Viden fører ikke til forandringer. Ikke i sig selv. Det ved enhver, som har forsøgt at holde op med at ryge, at spise rigtigt og dyrke mere motion. Hvis det ikke lykkes, skyldes det sjældent mangel på viden.

19   1317

Skoleforsker: 
»Læringsmålstyret undervisning« er højt spil

Der er ikke noget forskningsmæssigt belæg for, at læringsmålstyring virker, siger skoleforsker, der udgiver ny bog.

2   462

Skoleleder: Den rigtige vej at gå

Mens lærerne tager imod Program for læringsledelse med forbehold, er skoleleder på Absalons Skole anderledes positiv. Han ser store perspektiver i brugen af data.

0   537

Brønderslev bakkede ud

Brønderslev var sammen med Fredericia med i pilotprojektet bag Program for læringsledelse. Den nordjyske kommune fortsætter sit samarbejde med Aalborg Universitet om et tværfagligt projekt, men takkede nej til det endelige A.P. Møller-projekt.

14   899

»Jeg vil styrke læreres professionelle dømmekraft«

Professor Lars Qvortrup er hovedmanden bag et projekt, som skal gøre undervisningen i 13 danske kommuner »datainformeret«.

0   492

Lærerkredsen: Der mangler ejerskab

Mange lærere føler sig fremmedgjort, fordi projektet ikke er vokset nedefra, oplever formanden for Roskilde Lærerforening.

0   452

Forvaltningen:
 Ikke endegyldige konklusioner

I Roskilde er både skoleforvaltningen og inklusionscentret tæt involveret i Program for læringsledelse.

0   504

»Vi gør det, fordi vi er søde lærere«

På Absalons Skole i Roskilde kan man sagtens se ideen med det store data­materiale. Alligevel kunne de godt finde på andet at lave end at kigge på data.

0   431

»Endnu en fiks ide«

For 7.-klasseteamet på Himmelev Skole giver forskellen på drenges og pigers opfattelse af lærerne anledning til nogle snakke, men lærerne er usikre på tolkningen af mange af de data, de nu har fået.