Folkeskolen nr. 03 2016

Forside af Folkeskolen nr. 03 2016
0   804

Fra bomberegn til sneboldkamp

For familien Alsafde gik flugten fra krigen i Syrien til Nexø på Bornholm. De tre ældste børn går på Paradisbakkeskolen, og med sig i bagagen har de minder om en tur over Middelhavet i faldefærdige både.

0   641

Forsker:
 Besparelser kan skade integration af flygtningebørn

Kommunerne mangler både plads og penge til at tage sig af de mange nye flygtningebørn. Men det er farligt at spare her, siger skoleforsker og advarer om integrationssvigt.

1   628

Lærere mangler kompetencer til at undervise flygtningebørn

Om et eller to år kommer alle de flygtningebørn, der i dag går i modtageklasser, ud i de almindelige klasser. Af lærerne kræver opgaven mere end almindelig differentiering, og det er mange af dem ikke klædt på til, siger forsker.

8   660

Hvem ejer lærernes undervisningsforløb?

Ophavsret: Når lærerne i højere grad forventes at producere undervisningsforløb, som de deler med hinanden på digitale platforme, trænger et spørgsmål sig på: Hvem ejer dem, når de ligger der? Professor mener, at ophavsretten tilhører lærerne, indtil andet er forhandlet.

0   517

Fra flygtningebarn til skoleelev

»Jeg troede, at de hadede flygtninge, lidt som man ser i tv«. Yara fra Syrien har lært meget af mødet med 7.a på Paradisbakkeskolen i Nexø. At en projektopgave om fisk på Bornholm handler om kvoter og ikke om sushi, og at de danske elever gerne vil snakke med hende.

0   563

Lang uddannelse giver finske lærere sexappeal

I Finland er det in at være folkeskolelærer. Hvorfor? Fordi de studerende går på universitetet. Uddannelsen er verdens bedste, lyder det fra flere forskere.

0   324

Studerende kommer i praktik hos ph.d.er

De finske lærerstuderende kommer ud på skoler, som prøver nye metoder af, og hvor lærerne forsker.

4   316

DLF vil have femårig uddannelse, men lærerstuderende er skeptiske

Læreruddannelsen skal løftes op til en kandidatuddannelse, mener DLF. De studerende er uenige. Uddannelsen har tidligere været tæt på at blive femårig, men i 2008 fik VK-regeringen det bremset i sidste øjeblik, fortæller forsker.

1   280

Ministre siger nej til femårig uddannelse

Vi skal ikke gøre læreruddannelsen til en universitetsuddannelse i Danmark, lyder det fra uddannelsesministeren. Undervisningsministeren er enig og afviser, at lærernes prestige hænger sammen med uddannelsens længde.

2   125

Nye hovedstyrelsesmedlemmer: En bedre hverdag

Nye hovedstyrelsesmedlemmer i DLF har flere bud på, hvad der er allervigtigst at tage fat på.

237   3529

Ekspert: »Disciplin« skal tilbage i lærernes fagsprog

Uden disciplin, ingen ordentlig undervisning, siger dr.pæd., der udgiver fagbog om almen didaktik.

2   845

En dag i modtageklassen: »For tre måneder siden troede jeg ikke, at jeg kunne klare det«

Som børnehaveklasseleder i en modtageklasse er hele det menneskelige register i spil. De krigstraumatiserede børn er sultne efter kys og kram. Arbejdet sled på Sabine Hansen, og hun var ved at give op. Men klare og konsekvente regler gav resultater, overskud og glade børn.

0   651

QR-koder og musik

0   87

Lav forløb med indiske elever

Hverdagen for en elev i en indisk landsbyskole ser meget anderledes ud end for en elev i den danske folkeskole. Er det noget, som vil være interessant for dine elever at opleve, så tilbyder den frivillige organisation iiINTERest at skabe kontakt til indiske elever. Administrator Poul Daugbjerg tilbyder at komme ud på din skole for at tage en snak om, hvordan et undervisningsforløb kan stykkes sammen. Kontakt Poul Daugbjerg på poul.daugbjerg@gmail.com

0   47

Igen muligt at søge A.P. Møller-penge

Så har startskuddet igen lydt til muligheden for at søge penge fra A.P. Møller Fonden. I løbet af året vil der være to ansøgningsrunder. Første runde er nu åben, og her er fokus på projekter om historie og naturfagene. Det er pengene fra den milliard, som fonden donerede i 2013 til at styrke elevernes læring og trivsel i folkeskolen, som finansierer projekterne. Der er ansøgningsfrist 4. maj.