Folkeskolen nr. 15 2015

Forside af Folkeskolen nr. 15 2015
0   664

Trivselsgrupper gør elever undervisningsparate

Skilsmisse, sorg og selvværd er tre temaer, som tynger mange elever i skolen. På Vestre Skole i Silkeborg mødes skilsmissebørn i fortrolige rum på skolen. Trivselsgruppen gør det lettere at være klar til undervisningen.

1   222

Velkommen, nye lærerstuderende

Kære nye lærerstuderende. Velkommen til læreruddannelsen og velkommen til et nyt kapitel i jeres liv.

0   205

Mobilkritikere: Vi må kræve uro og mangel på koncentration på en analog måde, som vi kan forholde os til

Mobiltelefoner ses af mange som en af hovedårsagerne til dårligt arbejdsklima i landets undervisningslokaler. Nu kræver en gruppe lærere, at eleverne begynder at være ufokuserede på en måde, så ældre generationer også kan følge med.

1   201

Skole ønsker 100 procent fokus på målstyring, evaluering og feedback: Dropper undervisningen

De mange nye tanker om målstyring, evaluering og feedback er så spændende, mener skolelederen på en middelstor dansk skole, at man bør gå »all in« i implementeringen.

0   493

Spontane krammere i indskolingen

Et håndtryk markerer ugens afslutning i nogle klasser på Nivå Skole. Den elev, der ikke tager et kram selv, bliver også set. Fire lærere fortæller om forskellige holdninger til kram i skolen.

0   519

En børneret at få et kram – også i skolen

Berøring er vildt vigtigt – også i skolen. Det mener Josefine Eiby, der er lærer på Øster Farimagsgades Skole i København. Hun har ofte kram på programmet i undervisningen.

0   462

Mandlige pædagoger 
krammer mindre end tidligere

Over halvdelen af mandlige pædagoger fortæller i undersøgelser fra 2010 og 2012, at de har ændret adfærd over for børn som følge af den øgede fokus på pædofili. 42 procent siger, at de undgår at være alene med børn, og hele 81 procent af de mandlige pædagoger tænker på risikoen for at blive anklaget for seksuelle overgreb.

0   518

Kram deler lærerne

Selvfølgelig skal eleverne have et kram, mener flere lærere. Men mange mænd fortæller, at de sjældent selv krammer. De modtager gerne kram fra elever, men de er nervøse ved selv at kramme.

6   732

Mandlig lærer:
 »Jeg smyger mig ud af favntaget«

Niels Christian Sauer krammer ikke eleverne. Fordi elever og lærere har bestemte roller, og kram er med til at gøre læreren mindre professionel, mener han. I DLF opfordrer man lærerne til at spørge eleven, hvis de er i tvivl.

0   475

En sag, alle ønsker at være foruden

Hvad gør man, når en sag om pædofili rammer en skole? Det påvirker alle på skolen, fortæller skoleleder, der har prøvet det.

0   511

»Jeg er så glad for, at jeg ikke skal stemple ind og ud«

Rikke Knudsen er lærer på Søndersøskolen i Værløse. Hun sætter stor pris på den fleksibilitet, som hun føler, en arbejdstidsaftale mellem lærerkreds og kommune giver hende i dagligdagen.

3   772

»Vi har simpelthen ikke tid til at forberede os«

Tiden til forberedelse er væk – arbejdsglæden ligeså. Inklusionen drukner »mellem alt det andet«. Tre lærere på Lindevangskolen på Frederiksberg beskriver deres hverdag som en pølsefabrik, hvor de stresser mellem opgaver og ikke har tid og overskud til sjov undervisning eller omsorg for børnene.

0   581

DLF: Lærerne har gavn af overenskomsten i hverdagen

Næsten alle kredse og kommuner har i fællesskab forsøgt at lette lærernes arbejdsvilkår i dette skoleår. Det viser undersøgelse fra DLF. I over halvdelen af kommunerne arbejder lærerne efter rammer, som kreds og kommune er enige om.

0   229

Ned med pølserne!

I sommer kunne vi på folkeskolen.dk fortælle om lærere, der bruger en uge hver sommer på at tage på koloni med børn, som ellers ikke kommer af sted på ferie. I dette blad kan du læse om andre lærere, der sammen med frivillige tager sig af elever, som er ramt af sorg, og giver dem et rum til at mødes med andre og finde sig selv.