Folkeskolen nr. 14 2015 |
|
Jan Jensens elever skal turde leve deres liv, så derfor øver han fremlæggelse og teater med dem.
Klassemøde, regler og trivsel er vigtige elementer i skoledagen, for så bliver der plads til læring, mener Line Vig Jensen.
I 1995 bragte Folkeskolen fem interview med lærere, der hed Jensen. Lærerne var udvalgt efter efternavn, alder, køn og geografi. Ideen var at vise mangfoldigheden i lærerjobbet med et valgt tilfældighedskriterium. Mød fem af de »gamle« Jensen-lærere – og to nye. Vi fulgte de nye en tilfældig dag.
Det er blevet alt for attraktivt at være digital indvandrer. Det mener et stigende antal digitale indfødte, som nu kræver strammere regler på området.
En 32-årig engelsklærer, netop vendt tilbage fra 12 måneders barselsorlov, er i fuld gang med at sætte arrangementer i søen: »Ved I hvad, i år er det faktisk præcis 201 år siden, at der blev indført undervisningsret og -pligt for alle børn i Danmark. Hvis det ikke skal fejres, så ved jeg da ikke, hvad der skal!«
Bæredygtigt havnebrug er de tre byggesten i Maritime Nyttehaver, der holder til på en tømmerflåde under Kalvebod Bølge i København. Her underviser de to amatørbiologer og bæredygtighedsentusiaster Joachim Hjerl og Frederik Bjare 5.b fra Hyltebjerg Skole i, hvordan man dyrker, høster og tilbereder blåmuslinger.
Bør DLF kæmpe for selvejende skoler? Hvad skal et uddannelsessystem kunne? Det er emner, som skal diskuteres på DLF’s kongres.
Når du uddanner dig til et job i fire år og forlader det efter ét eller får stress af det job, du elsker, skal du grine. Det gør to lærere med standupshowet »En større ja-hat, tak«.
Er der benzin på motivationstanken? Ny forskning peger på, at motivation er resultatet af og ikke forudsætningen for skoledagens aktiviteter.
Marcus er på mange måder en heldig dreng. Det lyder godt nok paradoksalt, for han har de seneste år været igennem en meget hård tid. Han blev kastebold i et system, hvor nogle kommuner tilsyneladende mener, at de selv ved bedre end specialisterne på de specialskoler, som desværre langsomt er ved at forsvinde.
Jysk kommune står over for to erstatningssager, men andre kommuner kan også komme i spil.
Når 11-årige Marcus mødes med for store krav, nægter han at gå i skole. Han har infantil autisme og har blandt andet været udsat for magtanvendelse. Det tager lang tid at genopbygge hans tillid, men kommunen mente, at moren var problemet, og var på nippet til at tvangsfjerne Marcus.
Flere og flere forældre henvender sig til Landsforeningen Autisme, fordi de bliver truet med sanktioner, når deres børn ikke kommer i skole. Udeblivelse kan være et signal om, at barnet ikke får den fornødne støtte i skolen, mener undervisningsministeren.