Folkeskolen nr. 12 2015

Forside af Folkeskolen nr. 12 2015
6   505

Den uundværlige tre-i-ener:
 Pædagogisk udvikling, målstyring og koordinering

I over 20 år har teamets rolle i skolen konstant været til diskussion. Nu er fagteamet på vej tilbage, siger forskningschef Lise Tingleff Nielsen, UCC.

0   470

En facilitator skaber tid og værdi på møder

Dårlige møder er spild af lærernes værdifulde tid. Ib Ravn og Vibeke Petersen giver enkle redskaber til, hvordan én påtager sig rollen som facilitator og styrer mødernes form effektivt.

2   536

Forberedelse:
 Som teamfolk vi dele

På Trekronerskolen i Roskilde har årgangsteamene altid planlagt deres undervisning sammen og deler i høj grad ideer, forløb og materialer.

0   2035

"Er mit tysk godt nok til det her?"

Fra folkeskole til privatskole: Christian Gerhardt underviser i fysik på den dansk-tyske Sankt Petri Skole. Her skal eleverne opfylde både tysk og dansk læseplan i folkeskolen. De taler både dansk og tysk igennem deres skolegang.

0   306

Hvorfor vi uddanner 
– udfordringer i reformen

Har vores fagligheds-, fakta- og evalueringshunger ført til misforståelsen om elevernes faglige potentialer, spørger kronikøren, der har udarbejdet et speciale om folkeskolereformen.

0   733

Hæmningsløs på tysk og fransk

Alverdens flag vajer fra væggene på Eggeslevmagle Skole i Skælskør. Her har børnene gennem flere år haft tysk eller fransk fra 5. klasse. »Det gør en stor forskel, fordi man kan lege sproget ind«, fortæller sproglærer Mette Østergaard.

0   1904

Store forskelle i uddannelsesparathed

Mere end hver fjerde elev i 8. klasse har brug for målrettet vejledning for at blive klar til en uddannelse.

0   390

Dansk forsker: Stærke og svage sider ved international bevægelse

»Det er en international, OECD-drevet bevægelse, hvor man prøver at effektivisere uddannelsessystemerne meget mere, end man har gjort tidligere. Bare 20 år tilbage havde man en forestilling om, at uddannelsessystemer og måder, man indrettede skoler på, var en kulturel ting for hvert enkelt land. Men det gør man ikke i den her bevægelse. Vores folkeskolereform er bygget op efter den samme tænkning, som dominerer i andre lande.

2   1883

Globale baciller banker på

En international reformbevægelse drevet af konkurrence ændrer skoler verden over. Det mener den finske professor Pasi Sahlberg, der kalder denne »virus« Germ.

4   278

»En ny start«

Overenskomst 15 skulle være en ny start til et samarbejde om skolen, ikke mindst mellem kreds og kommune. Det er lykkedes mange steder – også i kommuner, som hidtil har været fuldstændigt afvisende over for kredsen. Men vi kan også konstatere, at en håndfuld kommuner vælger samarbejdet fra. Her er der ingen intentioner eller vilje til at samarbejde om folkeskolen.

0   645

Høje forventninger

Ambitionerne for, hvad folkeskolen skal kunne, vokser og vokser, samtidig med at tiden til at opfylde dem bliver mindre og mindre. Hvis nye projekter skal lykkes, er der brug for opbakning og ikke mindst tid. Her på det seneste har vi igen og igen set, at de, der skulle levere opbakningen – Undervisningsministeriet – godt kunne have brugt lidt mere forberedelsestid:

0   1844

Skoleledelse kræver tillid, viden og mod

Skolelederen har betydning for elevernes læring. Det viser ny forskning fra den newzealandske professor Viviane Robinson. Men danske ledere – og lærere – skal i højere grad turde lede, siger hun.

71   7934

Vælg Folkeskolens flotteste forside

- og vind et weekendophold for to på et Sinatur-hotel.

0   176

Torben Lawaetz