Folkeskolen nr. 09 2015 |
|
Byens værste børn har også ret til at gå i skole. Og Benny Kent Nielsen er ikke i tvivl – han kunne ikke tænke sig at undervise andre steder end på Anstalten ved Herstedvester.
For to år siden var det på tide for 36-årige Carina Jansson at prøve noget nyt. Privatskolen, hun arbejdede på, gik konkurs, og udsigten til et lærerliv under folkeskolereformen fik hende til at søge mod fængslet i Herstedvester. Efter ti års undervisningserfaring på almindelige folke- og privatskoler stod hun som matematik- og samfundsfagslærer på Anstalten ved Herstedvester med et meget alvorligt ansvar: Sin egen sikkerhed.
Det gælder om at holde hovedet koldt, når engelsklærer Lene Jacobsgaard fra Skærbæk Distriktsskole skal vise, hvad hun kan og ikke kan, til en kompetenceafklaringssamtale.
Erfarne lærere kan opleve det skræmmende, hvis de pludselig skal til en samtale for at få afklaret deres kompetencer på en professionshøjskole. Det er der heller ikke behov for, mener DLF, der i stedet vil overlade vurderingen til skolelederne.
A.P. Møller Fonden har afsat en milliard kroner til efteruddannelse af lærerne. Puljen dækker dog ikke kommunernes største udgift forbundet med opkvalificering. I Aabenraa udløser tilskud dobbelt så store udgifter.
Det kan godt være, at læreren i ministeriets verden allerede er skiftet ud med en »læringsleder«, hvor de Fælles Mål er i centrum. Men eleverne vægter stadig nogle andre værdier, når de sætter ord på Danmarks bedste lærer.
En professionel lærer, der tænker selvstændigt og tager fagligt velbegrundede beslutninger i undervisningen – det er, hvad elever og skoler har brug for, mener Danmarks Lærerforening.
Professor Morten Misfeldt forsker i, hvordan man som lærer selv kan navigere, sætte mål og tage styringen – samtidig med at man holder den fælles retning.
Læreren skal sørge for, at eleverne lærer det, der står i Fælles Mål. Det er kravet fra Christiansborg. Det er ikke nok at undervise eleverne.
Reformen gør det tydeligt, hvad eleverne skal lære i skolen. Og reformens ambition er, at eleverne skal blive så dygtige, som de kan blive, uanset social baggrund, derfor er den en læringsreform, siger undervisningsminister Christine Antorini.
Slibemaskinen overdøver allerede stiksavens lystige summen, da klokken ringer ind. Hvert minut tæller, når man konkurrerer om at skabe den elbil, der kan vinde i kategorierne fart, aerodynamik og design.
Susanne Andersen har fået arbejdsglæden tilbage, og skolens medarbejdere er i gang med et antistresskursus. Her handler det om at tale hinanden op og prøve at udelukke det, de ikke kan gøre noget ved.
Det seneste skoleår har langtfra givet lærer Helle Breilev anledning til at tro, at der er lys forude for skolen. Men at stille sig på bagbenene er ikke en mulighed.
Elever og forældre får færten af, hvad og hvordan der skal læres, og det rykker, fortæller to lærere, der arbejder med målstyret undervisning.
Hold da op, hvor skal forstadslærer da bare have det for vildt i weekenden. »Låååålålålå! You’ll NEVER waaaaalk alone! Hvad så, drengene! Klar på en omgang seriøs binge-watching på filmcentralen.dk/grundskolen? Mon de her 12 poser sour creme and onion kan gøre det?«
Når politiske ordførere udpeges på Christiansborg, foregår det stadigvæk efter pædagogisk set dybt forældede principper.
Bliver du spurgt, om du har nogle usynlige kompetencer, der er relevante på arbejdsmarkedet, skal du bare sige ja. Langt de fleste med en lærerfaglig baggrund har nemlig en række resurser, som de ikke er opmærksomme på.
Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!
Deltag i konkurrencen