Folkeskolen nr. 02 2015

Forside af Folkeskolen nr. 02 2015
0   634

Kroppen kan minde eleverne om stumt d

Bevægelsesøvelser skal understøtte læring – også når det gælder om at huske nutids-r.

0   1417

Leg og spil motiverer de ældste elever

Med bevægelse bliver det ikke kedeligt for eleverne at repetere bøjninger, regnestykker og andet fagligt stof. Lærerne på Blicherskolen ved Randers begyndte at krydre undervisningen med bevægelse for fire år siden og har knækket koden til at få teenagerne til at lege med.

4   769

Frit valg opbløder kravet om tilstedeværelse

Claus Johansen har valgt at forberede sig hjemme. Hans teammakker, Majbritt Eliasson Larsen, har modsat valgt den fulde tilstedeværelse på skolen. Ingen af dem var i tvivl om, hvad de skulle vælge.

2   1294

Frikvarteret gentænkt:
 Frie pauser giver læring

Frirum i løbet af dagen løfter elevernes udbytte af undervisningen – det viser lærererfaringer fra en skole med ny organisering.

0   1378

Lille nørd i middagsbåndet

På nordjysk skole har de indført et middagsbånd hver dag med aktiviteter, bevægelse, understøttende undervisning og spisepause. Meget fungerer, men noget skal justeres hen ad vejen. Og så diskuterer personalet, om det egentlig blot er indførelse af valgfag.

1   731

Kredsformand: Politikerne lytter til os

Lærerne i Ballerup har i årevis kæmpet for ordentlige rammer for arbejdstiden. Nu har de fået rammer, der skaber plads til udvikling af skolen.

0   531

Japansk formel giver godt samarbejde

Kaizen er navnet på en evalueringsform, Dybbøl-Skolen bruger til at italesætte og synliggøre, at der er dialog og samarbejde mellem ledelse og det pædagogiske personale på skolen. Det skaber et bedre arbejdsmiljø, mener lærer Annemette Nørgaard.

6   973

Borgmester: Skoler skal have ro til reformen

Ballerup Kommune og den lokale lærerkreds har indgået en overgangsaftale om lærernes arbejdstid for at give skolerne ro til at arbejde med skolereformen. En fordel er mange kvalificerede ansøgere til lærerjob.

0   287

Gode eksempler i en svær tid

Hvad kan jeg/vi gøre? Sådan har mange lærere spurgt sig selv, hinanden og indimellem også os på Folkeskolen, lige siden reform og lov 409 rullede ud over skolerne. Vi har skrevet rigtig meget om alle problemerne. Og det vil vi også fortsætte med. Men i dette blad har vi valgt at fokusere på gode eksempler. Vi har samlet en kasse med halve, kvarte og trefjerdedelsløsninger fra skoleverdenen.

0   170

Ole Jakobsen