Folkeskolen nr. 22 2014

Forside af Folkeskolen nr. 22 2014
0   656

Fra rejsebranchen til klasselokalet: »Jeg er hende, der stiller 
de mærkelige spørgsmål«

52-årige Dorthe Thorup, lærer på Tjørnegårdsskolen i Gentofte, har en baggrund som personaleudviklingschef og rejseleder. Men som 40-årig fandt hun ud af, at lærer var det helt rigtige for hende.

0   1392

Undervisningsblues: »Jeg er vant til en masse larm som musiker«

Efter tyve år som professionel musiker gennemførte Hans Peter Lange merituddannelsen og kom straks i arbejde.

14   1201

Elevers digitale flabetheder udfordrer forlag

Meningen var, at eleverne skulle inspirere hinanden i de åbne fora på frilæsning.dk. Men forlaget ConDidact har oplevet sexistiske og racistiske ytringer helt ned til 3. klasse.

1   1058

Motiverende undervisning: Kristoffer lytter til eleverne

Vær ambitiøs på elevernes vegne, invester i læringsmiljøet, og få feedback fra eleverne, lyder konklusionen i ny rapport. Lærer Kristoffer Wiedemanns undervisning har bidraget til undersøgelsens konkrete forslag.

2   507

Indoktrinering i 70’erne og indoktrinering i dag

Vi lever med det anonyme teknokratis elite i ministerierne, som styrer hen over hovedet på folket, skriver kronikøren, der mener, at et oprør er på vej.

8   1575

Danmarksrekord i undervisningstimer?

Lærer Peter D. Nielsen har 903 undervisningstimer om året på Vinderup Skole i Holstebro. Han er den lærer, Folkeskolen har været i kontakt med, som har flest undervisningstimer. Tæt samarbejde med en kollega og opgaveretning i timerne får tiden til at række.

0   1576

Læserundersøgelse: Hver femte læser har aldrig besøgt folkeskolen.dk

Læserne foretrækker stadig at læse artikler om livet i den danske folkeskole på papir. 21 procent af Folkeskolens læsere har aldrig besøgt folkeskolen.dk, viser ny undersøgelse fra Scharling Research.

0   1239

Nye forsider skal øge læsertal

Det trykte magasin Folkeskolen har mistet 12 procent af læserne på tre år. Chefredaktør håber, at et nyt forsidekoncept kan vende udviklingen. Journalistikken bliver der dog ikke ændret ved, forsikrer hun.

0   1475

Virkeligheden blev flere timer, end politikerne sagde

Lærerne i Struer har fået 3,45 klokketimer mere undervisning efter indførelsen af reform og arbejdstidslov. Men politikerne havde sagt kun to timer mere og gav vælgerne et helt forkert indtryk, siger kredsformand Torben Voss.

1   1384

Myte punkteret: Lærerne har fået mere undervisning, end Antorini siger

Lærerne skal kun undervise to timer mere. Sådan lyder det fra Antorini igen og igen. Men lærerne underviser mere, for undervisningsministeren tæller ikke den understøttende undervisning med i regnestykket.

2   1393

»Det er skolelederens ansvar at vurdere«

Folkeskolen har spurgt undervisningsministeren, om hun fortæller den fulde sandhed, når hun siger, at lærerne går fra 16 til 18 undervisningstimer om ugen.

2   426

Politikere vil ikke tale om lærerkonflikten efter ILO-afgørelse

Danmarks Lærerforening har fået ret i, at lærerne blev holdt udenfor ved lovindgrebet i 2013, men politikerne har ikke mange kommentarer. Finansminister Bjarne Corydon skal dog forklare sig i et samråd.