Folkeskolen nr. 21 2014

Forside af Folkeskolen nr. 21 2014
0   308

Det forsømte barn

Kært barn har mange navne, siger man. Men gælder udsagnet også den anden vej? At mange navne betyder, at der er tale om et kært barn?

1   755

Lærende team kan løfte elevernes læringsresultater

Hvis det hidtidige lærersamarbejde havde givet solide læringsfremskridt, ville vi vide det i dag. Igen og igen kaster folkeskoler sig ud i en overgivelse til et nyt »redningskoncept«. Indsigt i forskningsmetodik og placering af læreruddannelsen på universiteterne er vejen frem, mener kronikør og forfatter Sten Clod Poulsen.

0   343

Jeg undrer mig …

Kære Christine Antorini Fra politisk side vedtages en skolereform, der i form og indhold kan begrundes i Hatties forskning og udgivelser fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Herefter skydes den ned, inden den har fået luft under vingerne, med en lov om lærernes arbejdstid, der vanskeliggør succes for reformen.

0   362

Aftalt spil

I forbindelse med de kommende overenskomstforhandlinger er den danske regering sat under overvågning af den internationale arbejdsorganisation ILO, der er FN’s faglige organ for arbejdsmarkedsspørgsmål. Det er bestemt ikke hverdagskost, men en direkte konsekvens af regeringens ensidige samarbejde med arbejdsgiverne under Overenskomst 13.