Folkeskolen nr. 17 2014

Forside af Folkeskolen nr. 17 2014
0   1429

Dommer skal undersøge advarsel til Erik Schmidt

»Vi gør det for os alle sammen. Hvis vi som lærere ikke kan få lov til at udtrykke vores mening, så er det til stor skade for folkeskolen«, siger DLF’s formand, Anders Bondo Christensen. Selv siger Erik Schmidt, at det også for ham handler om retten til at være uenig og om muligheden for at virke som lærer.

0   760

Duften af matematik

Find matematikken på værkstedet og under kørslen i gokart. Det er opgaven for udskolingseleverne fra Herstedvester Skole, når de besøger Albertslund Motorsports Center som led i forsøgsundervisning under åben skole.

0   524

Plads til pædagogisk udvikling

Efter 15 år som lærer startede Pernille Brinch firmaet Time2learn. Firmaet tilbyder lektiehjælp, kurser og udvikler undervisningsmaterialer. Egentlig ville hun gerne være fortsat med at arbejde i folkeskolen, men hun følte ikke, at der var plads til pædagogisk udvikling.

0   862

Specialskole har succes med at føre elever til afgangsprøve

Med struktur og individuelle løsninger giver Harløse Skole sine elever med autisme lyst til at lære. De fleste kommer fra almene skoler i 5. til 8. klasse, og det kan tage et par år at afstresse dem, så trods gode faglige resultater er det for sent at føre dem tilbage til folkeskolen.

1   463

Markedet for lektiehjælp vokser

Flere virksomheder med privat lektiehjælp er startet op af lærere, der fortæller om en øget interesse fra forældre, der gerne vil betale for, at deres barn får et fagligt løft. Ekspert opfordrer til debat.

0   770

Demonstrant og embedsmand i én person

Som lockoutet lærer og tillidsrepræsentant gik René Aistrup i foråret 2013 forrest, når medierne opsøgte den kritiske lærerrøst. I dag stryger han sin skjorte hver anden dag og tager på arbejde i Københavns Kommune, mens nogle af hans lærerkollegaer rynker bryn.

0   404

Tillid og tryghed – det burde være muligt

Mens lyden af kampklare F16-fly brummer på startbanen, udsultes den danske folkeskole dag for dag. Flere og flere lærere og ledere må bukke under og erkende, at det ikke er muligt for dem at fortsætte det job, de er uddannet til og i øvrigt brænder for at arbejde med.

0   553

Forældreformand: Tal med skolebestyrelserne

Nyt fra hovedstyrelsen: Lærerne skal huske, at skolebestyrelsen også er deres - ikke kun forældrenes, lød budskabet fra formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, til DLF’s hovestyrelse.

0   2062

Under verdens tag. Vandre- og kulturrejse i Nepal, påsken 2015

Denne eventyrlige rejse byder på skønne vandreture i nogle af verdens smukkeste landskaber og et unikt indblik i nepalesisk kultur og hverdagsliv.

0   1965

Incredible India

Rejs i vinterferien til Raja­sthan, blændende Taj Mahal og spirituelle Varanasi. Inklusive besøg på to skoler – med dansk rejseleder, ni dage.

0   279

Svømmetag mod reformland

Tilbage i 2009 beskrev jeg et billede af, hvordan jeg oplevede mit første år som lærer. I dag er mit spørgsmål, om dette billede er gældende for mange af de aktører, der har deres daglige gang i folkeskolens reform i dag, elever, lærere, pædagoger og ledere?

2   536

Museerne står og tripper for at få din skoleklasse på besøg

Skoler og museer skal blive bedre til at bruge hinanden. Og det er de lærerstuderende, der skal bygge broen. Det er tankegangen bag projekt Learning Museum. Projektleder Tine Seligmann fortalte om resultater og perspektiver på en temadag i sidste uge om blandt andet den åbne skole og nye Fælles mål.