Folkeskolen nr. 09 2014

Forside af Folkeskolen nr. 09 2014
8   1375

»Så fortæl dem dog, hvad en fattiggård er«

Anna-Vera Meidell Sigsgaard har i sin ph.d. analyseret lærer-elev-interaktioner i en 5. klasses historieundervisning. Særligt de tosprogede elever bliver tabt, når lærerne hellere stiller nye spørgsmål end korrigerer elevernes svar.

8   890

Engelske lærere besøger danske skoler: »Eleverne opfører sig jo pænt«

I England er klasserumsledelsen mere autoritær og striks end i Danmark. Alligevel gør de danske elever næsten altid, hvad de bliver bedt om. Den afslappede klasserumsledelse er en af de forskelle, som optog engelske lærere, da de besøgte en skole i Silkeborg.

3   1345

It er mere end et redskab

Der er ikke grænser for, hvad man kan forestille sig, når man først har fået blik for de basale egenskaber ved computeren, men hvorfor er det så vanskeligt at integrere it og fag såvel i skolen som i læreruddannelsen?

1   1134

Græsset er grønnest i Lyngby-Taarbæk

I Lyngby-Taarbæk har lærerne sikret sig en fleksibel ramme for deres arbejdstid. I nabokommunen Rudersdal må lærerne derimod arbejde lige efter KL’s bog.

6   712

Forsker om OK15: Folkeskolen får et pusterum

KL vil stramme tillidsmandssystemet og måske udfordre lønsystemet, forudser arbejdsmarkedsforsker Mikkel Mailand. Han tror ikke, at lærerne behøver at frygte en ny konflikt i forbindelse med forhandlingerne op til en ny overenskomst i 2015.

0   802

»Man skaber ikke gode rammer i folkeskolen ved en konflikt«

Lærerne skal have arbejdstidsrammer, der sikrer, at de professionelt kan gennemføre undervisningen. Det krav anbefaler hovedstyrelsen, at DLF stiller ved de kommende overenskomstforhandlinger. Formand for DLF Anders Bondo mener, at kravet kan stilles, uden at lærerne risikerer at blåstemple den arbejdstidslov, som lærerne skal arbejde efter næste skoleår. Men han tror ikke, at lærernes arbejdstid igen fører til konflikt.

1   202

I rest my case