Folkeskolen nr. 05 2014 |
|
Formanden for de Lærerstuderendes Landskreds, Bob Bohlbro, tør åbne munden, når han mener, at noget bør siges. Det var først efter flere omveje, at han fandt ud af, at det er i folkeskolen, hans stemme skal lyde.
I folkeskolens evidensjagt på den »rigtige« måde at være lærer på tromles de supergode kompetencer, lærere allerede er i besiddelse af. Færdigheder, som bør forstås, anerkendes og plejes af skoleledelsen.
16-årige Louise drømte om at blive tatovør eller musiker. Men efter 24 uger med en mentor fra erhvervslivet hedder planen nu grafisk designer eller mekaniker.
Regeringen har lagt op til en lang og varieret skoledag med den nye understøttende undervisning som en stor del af det nye skema. Men Folkeskolens aktindsigt viser, at det kun bliver ned til 17 minutter om dagen.
Mens lærernes arbejdstid og skolens struktur bliver dikteret af lovgiverne, er den offentlige sektor midt i en tillidsreform. Det mødtes økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager med lærernes formand Anders Bondo Christensen for at diskutere.
Statistikeren bag de nationale test tvivler på testfremgangen i læsning, fordi beregningerne ikke holder, når eleverne for eksempel har trænet de særlige ordkædeopgaver før testen.
Undervisningsministeriet har offentliggjort eksempler på de nye Fælles Mål, nemlig udkast til nye mål for fagene dansk og matematik.