Folkeskolen nr. 11 2013

Forside af Folkeskolen nr. 11 2013
0   296

Folkeskolereform:
 Klumperne i ketchupflasken

Da den største udfordring i forhandlingerne – aktivitetstimerne – var væk, stod oppositionen klar med en række nye krav til forhandlingerne om folkeskolereformen.

0   259

Folkeskolereform:
 Analyse: En blandet cocktail

Blandt blå bloks ti punkter er der en række forslag, det bliver svært at få til at flyde ind i reformen.

0   479

Sådan ændrede politikerne skoleøkonomien

De mange nye tiltag på skoleområdet i Vordingborg er finansieret af en strukturændring med blandt andet skolesammenlægninger og en ny tildelingsmodel. Læs her, hvordan økonomien er blevet ændret.

3   553

»Folkeskolereformen minder om Vordingborg«

Vordingborgs borgmester, Henrik Holmer, mener ikke, at processen er gået for stærkt, for børn er robuste. Og man må forvente, at lærerne har kompetencerne til at varetage de nye opgaver.

1   3493

I Vordingborg er inklusion og heldagsskole nu hverdag

Længere skoledage, fuld inklusion, lederrotation, ny budgettildeling, markant mere holddannelse og linjer i udskolingen. Vordingborg Kommune har indført det hele på én gang. Politikerne ser succes, men lærere og forældre er ikke enige.

1   641

Lederne: Det bliver rigtig godt

Lederne på Vordingborg-skolerne medgiver, at der har været mange omvæltninger og udfordringer. Men når det hele falder på plads, bliver det godt.

0   2666

Det betaler sig at klage

Mads vil helst gå i normalklasse. Men det kan han ikke uden støtte, og den forsvandt med Vordingborgs nye inklusionsstrategi. Heldigvis har hans mor klaget.

4   548

Lærerne: Hvorfor spurgte de aldrig os?

Marianne Madsen og Peter Fisker har altid været glade for deres lærerjob på Svend Gønge-Skolen. Men når skolen skal rumme 20 nye inklusionsbørn uden ekstra resurser, og man ikke længere har overskud til at tage sig af børn, der sidder og græder, er det svært at holde modet oppe.

4   706

Kommunerne lader skolerne i stikken

I Vordingborg og en række andre kommuner har man valgt at lægge pengene og beslutningerne om spe­cial­undervisning ud på skolerne. Socialistisk Folkepartis uddannelsesordfører vil gerne ophøje Vordingborgmodellen til hele landet. Mens ministeriets ekspert i inklusion siger, at kommunerne løber fra deres ansvar.

1   354

Fem skridt mod lederjobbet

Der er aktuelt mangel på skoleledere, og behovet vil være stigende, så begynd bare på ledervejen.

0   519

Lærere har for lidt fokus på skrivning

Skrivning er essentielt at lære børnene, mener den amerikanske topforsker Steve Graham. Men det er svært at undervise i, så han giver et par fif.

0   377

Nyt partnerskab skal udvikle digitale læringsmiljøer

Der er brug for at udvikle viden om, hvordan man bedst udnytter og udvikler digitale læringsmiljøer. Det mener i hvert fald Silkeborg Kommune, Via University College og Aarhus Universitet - de tre parter har derfor indgået et partnerskab, hvor det er målet at etablere et fælles forsknings- og udviklingssamarbejde, der skal se på digitale læringsmidler for 0-18-årige i forhold til skole- og institutions-ledelse samt medborgerskab og inklusion.