Folkeskolen nr. 08 2013

Forside af Folkeskolen nr. 08 2013
0   581

Formes piger og drenge af biologi eller kultur?

Der findes to fremtrædende fronter i forhold til køns betydning for undervisning. Den ene side mener, at der er en biologisk forskel på drenge og piger, som man bør tage højde for i skolen. Den anden side mener, at forskellen på piger og drenge er skabt af kulturens forventninger til, hvordan kønnene bør opføre sig, men at piger og drenge lærer ens og derfor bør behandles ens i skolen.

0   640

»Syv gode vaner fik mig til at tænke over min fremtid«

Hvis dit liv var en bil, ville du så sidde på førersædet? Lærerne på Klostermarksskolen i Roskilde træner eleverne i amerikanske lederteknikker helt fra børnehaveklassen, så de kan foretage et bevidst uddannelsesvalg i 9. klasse.

0   619

Viktor bliver ingeniør, Selma bliver socialrådgiver

Piger og drenge vælger i stor udstrækning uddannelse efter deres køn. Det giver nogle brancher rekrutteringsproblemer, at det ene køn vælger dem fra. Der skal sættes tidligt ind i folkeskolen, hvis mønstrene skal brydes, mener mange lærere.

0   525

Drenge i risikozonen: Fra loose til loser

Det er cool blandt drenge at tage let på deres uddannelse og karriereplaner, men for mange ender et tilfældigt uddannelsesvalg med, at de falder helt ud af uddannelsessystemet.

0   927

Drenge favoriseres i naturfag

Piger har ikke samme mulighed som drenge for at engagere sig i naturvidenskabelige fag, mener en stor del af lærerne. Men lærerne har selv en del af ansvaret, viser ny undersøgelse.

0   677

»Lærerne skal tale stereotyperne imod«

Lærere behandler ubevidst eleverne ud fra en kønsstereotyp forestilling om, hvordan drenge og piger opfører sig, og lukker dermed døre for utraditionelle uddannelsesvalg. Det mener lærer Mette Tunebjerg, som forsøger at have en mere åben tilgang til elevernes mangfoldighed.

3   412

Viden og ikke fordomme skal redde »de stakkels drenge« – og fremtidens skole

Den nye reform af læreruddannelsen (2012) skal forskningsbaseres, men som sædvanlig indgår køn ikke som noget, skolen skal forholde sig videnskabeligt til. Er det ikke uambitiøst?

0   436

Erhvervspsykolog: 
Lærerne bliver tyndslidte af lockouten

Det er et pres at være i en konflikt, der har som formål at slide parterne op, fortæller erhvervspsykolog Morten Ejlskov.