Folkeskolen nr. 19 2012

Forside af Folkeskolen nr. 19 2012
1   485

Inklusion presser lærerne

Arbejdstilsynet har givet Nordre Skole i Bramming et påbud. Det handler om skolens utilstrækkelige forebyggelse af de følelsesmæssigt høje krav, som lærerne ofte udsættes for. Ledelse og lærere synes, at de indimellem bliver udfordret, men de blev alligevel rystede over påbuddet.

0   584

Brug nettet til at udvikle kreativ matematik

Da Lis Zacho, matematikvejleder på Skolen ved Søerne på Frederiksberg, mødte forskeren Morten Misfeldt på en konference for to år siden, blev det startskuddet til et samarbejde om at udvikle kreativ matematikundervisning via internettet. Nu skal deres erfaringer spredes til hele kommunen.

0   431

It gør elever selvhjulpne og producerende

It giver flere indfaldsvinkler til et stof og gør det lettere for eleverne at producere til gavn for både de svage og de stærke elever, mener professor.

0   448

»Det kan godt 
føles som at afsikre en håndgranat«

Naturfag: Når klassen bliver delt op i grupper, der arbejder med hvert sit program, kan det være svært at følge med alle steder. For lærer Stephen Griffin opvejer det endelige resultat dog mere end rigeligt for eventuel spildtid.

1   412

Fire ud af fem lærere finder gratis læremidler på nettet

Selvom kommuner og skoler har udsigt til flere hundrede millioner statslige kroner til indkøb af digitale læremidler, har lærerne i stor stil kastet sig over gratis undervisningsværktøjer på nettet. Det viser en ny undersøgelse foretaget for Folkeskolen. Udviklingen har både fordele og ulemper, vurderer forsker.

3   361

Ingen vil købe 
det digitale drømmelæremiddel

Forlagene kan allerede i dag udvikle digitale 
læremidler, der lever op til det, forskere i digital læring 
efterlyser. Men det sker ikke, for skolerne vil ikke købe dem, lyder det fra forlagene, som investerer tocifrede 
millionbeløb i udviklingen af digitale læremidler, med
 risiko for at pengene ikke bliver hentet hjem igen.

0   360

»Lærerne skal kunne se en mening med læremidlet«

Når skolerne ikke køber forlagenes avancerede digitale læremidler, skyldes det ikke kun manglende
 viden, mener formand for skolepolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen. Det spiller også ind, at lærerne selv vil 
have mulighed for at tilpasse undervisningen til den enkelte elev.

0   378

Dansklæreren er stadig den faglige autoritet

Forsker: Udfordring for lærerne at vælge ud og bedømme kvaliteten af de digitale læremidler.

1   423

Sæt skub i dansk med tablets

Dansk: Wow-effekten ved iPads er for længst forsvundet i 6.b på Skovbakkeskolen. Nu er det et aktivt læringsredskab i dansktimerne.

0   330

It halter stadig

Folkeskolens nye undersøgelse viser, at der stadig er mange lærere, der kæmper med at få teknikken til at virke. KL arbejder på sagen, men er optimistisk. Samtidig opfordrer centerleder Bjørn Ilsøe til mere dialog mellem teknikere og didaktikere.

6   300

Flere elever frygter fællesbadet

Idrætslærerne oplever stadig større problemer med elever, som nægter at gå i bad efter idræt. For idrætslærer Mette Klintskov udviklede 
diskussionen om bad sig til langvarig konflikt med en gruppe elever og forældre.

10   388

Uddannelsesforskning kan gøre skolen bedre

Forskning i, hvad der virker i undervisningen, kan styrke lærernes anseelse og selvværd, mener professor Jens Rasmussen.

4   526

Professionshøjskoler mangler en 
professionsdidaktik

Hvad der virker, best practice, læringsstilsmetoder og klasserumsledelser er ikke nok træning for lærerstuderende. De skal have mulighed for en almen diskussion om folkeskolens overordnede formål og opgave, herunder lærerens personlige ansvar.

0   418

Find arbejdsdagens tidsrøvere

Tag kampen op mod de mange måder at spilde tiden på, som de fleste kender alt for godt fra deres arbejdsliv.