Folkeskolen nr. 18 2012

Forside af Folkeskolen nr. 18 2012
9   437

Dannelse eller kompetence? – en pseudo-diskussion

Hvordan får vi de sidste 20 procent af eleverne med uden at sætte enhedsskolen over styr? Det er det centrale spørgsmål for professor i pædagogik Per Fibæk Laursen, der mener, at værdikampen især handler om kontrol og tillid.

0   476

Otte dage i gabestokken

Uden forvarsel oplevede de ansatte på 17 folkeskoler at blive hængt ud som Danmarks dårligste skoler af Ministeriet for Børn og Undervisning. En uge efter blev listen trukket tilbage.

3   449

Lærerens lederskab 
mod mobning

»Hvad kan du selv gøre?« Det er blevet moderne at give børn ansvar, men når det handler om mobning i klassen, er det alene læreren, der kan gøre en forskel. Mobning er et gruppefænomen, der handler om angstniveau. Her er den voksne lærers lederskab afgørende.

0   352

Lærerstuderende på 
meningsfuld mission

To studerende gør en forskel for hele Læreruddannelsen i Skive. Marie 
Uth Sørensen og Ditte Nielsen tog frustrationerne over undervisningsmængden i egen hånd og skabte De Studerendes Valgfag, DSV. Nu 
taler uddannelseslederen om en kulturændring.

1   430

Læreruddannet på tre år

Peter Pilely og Sira Kjeldal manglede udfordringer, så de lagde i stilhed en plan.

0   294

»Niveauet skal løftes på læreruddannelsen«

Lærerstuderende fra Skive har startet deres eget valgfag. Uddannelsesminister Morten Østergaard hilser initiativet velkomment, men medgiver, at det er hans og professionshøjskolernes ansvar at sikre kvalitet og timer nok i uddannelsen. Og hvad mener ministeren om, at nogle studerende nu gør sig færdige på tre år?

0   360

Spild af tid

0   403

Håndværk og design giver nye muligheder

Pernille Bennedbæk har styr på nål og tråd, mens Mie Crillesen håndterer rundsaven. De er ikke i tvivl om, at de er skarpere sammen, og at håndværk og design er en god modernisering af sløjd og håndarbejde.

0   173

Kamma Ditlevsen