Undervisere nr. 4 2011

0   331

Tiden er moden til en dansk version af Cooperative Learning

Med kufferten fuld af positive forventninger - men også sund, jysk skepsis - drog jeg til Florida og Las Vegas for at lære fænomenet Cooperative Learning nærmere at kende

0   254

Nye muligheder – for elevernes skyld

Flere steder i landet organiserer kommunerne overbygningsskole og fødeskoler, så elever fra hele kommunen samles på én skole de sidste tre skoleår

0   273

Overbygningsskoler – en katastrofal sparedille

Flere steder i landet organiserer kommunerne overbygningsskole og fødeskoler, så elever fra hele kommunen samles på én skole de sidste tre skoleår

0   274

Efterlønnen er svær at gennemskue

I Risskov mødtes 30 lærere for at finde hoved og hale i deres pensions- og efterlønsforhold. Men det er svært at tale generelt om

0   397

Mosse stopper aldrig

Egentlig ville Henning Mogensen stoppe sit lærerliv, når han blev 62. Men efter en måned på pension bad skolelederen ham være vikar. Det er han stadig, og til påske fylder han 70

0   337

Snak med lederen om de sidste år

Skoleleder og seniorlærer ser ikke på samme måde på prognoserne for lærerarbejdsmarkedet, men de kan nemt blive enige om, hvad en god senioraftale kan indeholde

0   182

Alle børn og unge skal inddrages i fællesskabet

Det er ikke kontrol, men lærerens mulighed for at lave god undervisning, der gør en forskel for tosprogede elever

0   294

Forældre savner klarhed om skole-hjem-samarbejde (interview)

Lærerne har mange forventninger til forældrenes engagement i børnenes skolegang. Men forældrene har svært ved at gennemskue, hvad skolen ønsker af dem, mener forsker

1   270

Lærerne går tidligt på pension

I løbet af ti år vil en tredjedel af lærerne gå på pension. Lærerne vil ikke blive meget længere, end til de er 60 år

0   260

Gode råd til erfarne novicer

Stil krav til ledelsen på din nye skole, hvis du er en af de mange lærere, der bliver forflyttet

0   328

Forældre savner klarhed om skole-hjem-samarbejde (kommentar)

Det er afgørende at inddrage forældrene fra dag ét, siger lærer Gitte Loftager. Hun kan godt genkende forældrenes usikkerhed i forhold til skole-hjem-samarbejdet

0   391

Ingen vil sættes i bås som gammel

Gode arbejdsvilkår og god efteruddannelse er afgørende, hvis seniorer skal bevare lysten til at arbejde