Undervisere nr. 11 2009

0   308

Grøn, rød og gul giver arbejdsro

Lærerne på Nørremarkskolen i Ribe har udviklet deres eget system til at give mere ro og bedre samarbejde i klasserne

0   261

Sådan påtager vi os lederskabet

Fælles pædagogiske retningslinjer er en forudsætning for den inkluderende skole, mener man på Nørremarkskolen i Ribe

1   228

Haarder: Ingen kommentarer

De to regeringspartier ønsker ikke at kommentere professors kritik af den førte skolepolitik

0   162

Sådan skal du være som leder

Humor, samarbejdsevne og visioner tæller med, når den nye leder skal ansættes

3   251

En god pligt

0   347

Forskerne har fundet de vigtigste lærerkompetencer

Forskningen ved, hvad det er, der gør den gode lærer god. Men regeringen vender det døve øre til, mener professor Per Fibæk Laursen

0   312

Lærere bruger mange kræfter på adfærdsledelse

Sanktioner er nødvendige for at holde eleverne fast på det faglige arbejde, mener to Roskilde-lærere

0   204

»Lærerne skal i front igen«

Den førte skolepolitik er fejlfokuseret, mener professor. Politikerne skulle hellere bruge penge på at udvikle lærernes kompetencer end på test og kontrol

0   213

»Hør her, 4.b«

Månedsmagasinet Undervisere er i 4.b for at se på didaktisk kompetence, relationskompetence og klasseledelseskompetence. Og opdager en helt fjerde kompetence: Evnen til at improvisere

0   368

Opskrift på en dygtig lærer – godt forhold til eleverne – god til at undervise – god til at styre klassen

55 internationale undersøgelser peger i samme retning: En effektiv lærer har højtudviklede relationskompetencer, klasseledelseskompetencer og didaktiske kompetencer

0   157

Arbejd med lærerne

DLF er bevidst om det store ansvar, vi har som lærere, og vi er parate til at påtage os det ansvar

0   237

Potentialet skal udvikles

120 elever fra 4. til 10. klasse i Tønder Kommune er udvalgt til særlige undervisningsforløb, som understreger, at det er i orden at være fagligt dygtig

1   252

Guldægget er i virkeligheden et gøgeæg

120 elever fra 4. til 10. klasse i Tønder Kommune er udvalgt til særlige undervisningsforløb, som understreger, at det er i orden at være fagligt dygtig

0   358

Ud af boksen (interview)

I Kolding er lærere og pædagoger med støtte fra forvaltning og museer i gang med at udvikle en designpædagogik. I Danmarks designby skal alle børn deltage i æstetiske læreprocesser og forlade skolen som kreative væsener, der kan tænke ud af boksen

0   263

Ud af boksen (kommentar)

At få lov til at arbejde med det lidt skøre, det kreative og livsbekræftende styrker arbejdsmoralen, i en tid hvor en massiv sparerunde gør det svært at være lærer i Kolding

ANMELDELSE
0   336

Sprogfag i forandring