Undervisere nr. 6 2008

0   190

Dokumentationskulturen skal styrkes (interview)

I bakspejlet ville Bertel Haarder godt være startet med et prøveår for de nationale test, men han er overbevist om effekten. Test kan blandt andet bruges til at se, hvilke lærere der er bedre end andre til at lære børn at læse

0   186

Dokumentationskulturen skal styrkes (kommentar)

Skoleledernes formand Anders Balle medgiver, at folkeskolen er svag, når det gælder forskning og dokumentation, men tror ikke på, at nationale test er svaret

0   414

Kvikkere, end skolen tillader

For den stakkels lærer ligger valget ligefor: De dygtigste kan nogenlunde passe sig selv, de langsomste får al lærerens opmærksomhed. Og ros oveni

0   293

Sus Emmery

0   201

Totalt rygestop på skoler virker

Med et totalt rygestop viser man eleverne, at rygning er farligt. Men det bekymrer lærer, at der er forslag om at afskaffe skolernes rygerum

0   207

Rygepolitik og demokrati

Med et totalt rygestop viser man eleverne, at rygning er farligt. Men det bekymrer lærer, at der er forslag om at afskaffe skolernes rygerum

0   131

Forbered dig på at koble af

Sommerferien skal tages alvorligt. Det gør du bedst ved at slutte skoleåret med at tænke både tilbage og frem

0   181

Genvej til hvad?

0   120

Farvelfærd

Halvdelen af kommunerne har planer om besparelser i folkeskolen fra august 2008

0   214

Gode råd til ...

0   202

Tusindvis af naturfagslærere uden linjefag

Hver femte lærer i matematik og biologi underviser uden at være uddannet til det. Endnu værre ser det ud i geografi og natur/teknik. Undervisere har samlet inspiration og gode råd til undervisningen i fagene

0   236

Ti års undervisning uden linjefag

Det er svært at få de gode ideer til den praktiske undervisning, når man ikke har et naturligt indblik i det faglige grundlag. Et kursus i natur/teknik giver lærerne inspiration til blandt andet rollespil, vandløb og orienteringsløb

0   222

Lærerne bliver klemt i materialevalget

På skolebiblioteket er der råd og vejledning til læreren i, hvilke materialer der findes til undervisningsforløb. Tilbud er der nok af, men penge og forlagsforsinkelser sætter begrænsninger

0   233

God undervisning findes ikke i en kogebog

Det er kvaliteten af samspillet mellem lærer, elev og stoffet, der afgør, om undervisningen lykkes. Men hvis læreren ikke har det faglige perspektiv på plads, risikerer samspillet at mislykkes

0   328

Popcorn og snolæsning

Som lærer har man pligt til at undervise alle elever på en måde, så de hver især får maksimalt udbytte - for eksempel ved at arbejde med forskellige læringsstile ved hvert emne