Folkeskolen nr. 22 2001

ANMELDELSE
0   343

Diagnose under kritik

0   261

Formål: Livsduelighed

Fredensborg Skole har udarbejdet en overfaglig læseplan. Ellers kan undervisningen ikke leve op til skolelovens formålsformulering

0   349

Ekstra dansktime giver bonus

Farum Kommunes 3.-klasser læser bedre

0   299

Den fortabte ungdom

Den nye palæstinensiske intifada skaber en generation af børn og unge, der vokser op med traumer

0   282

Rejseleder fra barn til elev

Praktikeren: Da de 24 børn i børnehaveklasse A mødte på skolen i Hjortshøj nord for Århus i august sidste år, var det Kirsten Webers lod at føre dem ind til livet på folkeskolen i landsbyens udkant. Opgaven løser hun ved at leve sig ind i de seksåriges univers og give dem ansvar. Kirsten Weber husker selv, hvordan det var at være 'lille', da hun som pædagog stod uden for 'den store klods' og skulle i skole for første gang - 'Det var frygteligt', siger hun

0   313

Politikeren fra børnehaveklassen

'Den største overraskelse er at opdage, at man ikke sidder i hovedstyrelsen sammen med lærerkolleger - du er omgivet af politikere. De er potentielle modstandere og mulige medspillere', siger Randi Bøyesen. 'Pædagog i folkeskolen, ansat som børnehaveklasseleder', ynder hun at kalde sig, og børnehaveklasseledernes repræsentant i DLF's hovedstyrelse. Folkeskolenhar været en del af hendes mødeliv over tre dage - og set et arbejdsliv, som kræver disciplin og et udpræget talent for at læse bilag, lytte og drage nyttig viden ud af ikke altid lige livfulde oplæg

0   154

Stem ham hjem

0   155

Klare mål

0   160

Bland jer

0   211

Institutstrukturen ved DPU

Danmarks Pædagogiske Universitet skal blive det nationale tyngdepunkt for forskning i pædagogik, læring og kompetenceudvikling

0   151

Fremtidens børn