Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Bjørnehistorier

Klik for at skrive manchettekst.

Jens Raahauge
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det er svært at sætte en finger på kvaliteten af de tegninger, der kommer fra Disneys stab. Især er de mestre i at ramme en karakter i en enkel streg. Sådan er det også i »Bjørnebrødre«. Her er den generte, den pralende, den Damp-agtige, den indadvendte, den forfængelige, den romantiske

Hvor denne hang til typetænkning af og til skaber problemer, når Disney anvender kendte karakterer til at illustrere kendte historier, så viser den sig som en god igangsætter, når der skal skabes historier ud fra billederne.

Dette ses klart i »Bjørnehistorier«.

Fire danske forfattere har fået i opdrag at skrive hver to historier til bjørnenes fortælle-runde ved Laksefloden. De bruger ikke flasken peger på-metoden, men den der griber laksen-metoden. Og Jørgen Stamp, Dorte Holm, Sally Altschuler og Henrik Hohle Hansen har alle grebet laksen og med den bjørnekaraktererne og inden for den ramme fisket otte gedigne historier ud af deres forfatterruser.

Historierne er skrevet op imod et kendt Disney-univers, men de har alle et personligt præg, som afspejler både bjørnefortællerens og forfatterens egen stil. Og det er der kommet fortællinger ud af, som er velegnede både til oplæsning for skolens yngste og til selvlæsning for mellemtrinnet. Endvidere har de et godt flow og ligger godt i munden, så de er egnede til afsæt for en mere fri mundtlig gengivelse, for eksempel af skolens ældste elever for de yngste.

Endelig kan metoden jo anvendes til elevernes produktion af egne mundtlige og skrevne fortællinger, idet det nok er værd at huske, at en gennemskuelig ramme fremmer kreativiteten.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Bjørnehistorier

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS