Grafen viser Danmarks udvikling - eller mangel på samme i naturfag fra 2006 til 2012.

Pisa: Danmark ligger stadig gennemsnitligt i naturfag

Danmark er ikke et af de lande, der har flyttet sig i forhold til naturfag i den netop offentliggjorte Pisa-undersøgelse. Danske elever ligger fortsat helt stabilt på midten af skalaen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

19 ud af de 64 lande, de har deltaget i Pisa gennem flere år har forbedrede resultater i naturfag. 37 lande har uændrede resultater, mens otte har dårligere resultater. Danmark hører til blandt de lande, som har uændrede resultater. I 2006, hvor naturfag sidste gang var hovedemnet for Pisa, lå Danmark på 496 og i år ligger vi på 498. Det kan ikke være meget mere præcist på OECD-gennemsnittet på 501.

Hvis man ser på den gruppe af lande, som Danmark lå på niveau med i 2006, så er USA, Kroatien, Letland, Litauen, Frankrig, Ungarn, Spanien og Norge fortsat på samme niveau som Danmark. Sverige, Slovakiet og Island er derimod røget længere ned ad stigen, mens Polen har formået at forbedre elevernes resultater i naturfag.

Danmark har fortsat en anelse færre elever, der klarer ligger helt i toppen af skalane, end OECD-gennemsnittet, men også en anelse færre, der ligger i bunden af feltet.

Generelt set er der mange lande, der har formået at løfte deres elever i bunden af skalaen fra 2006 til 2012. Men kun Estland, Israel, Polen, Qatar og Singapore formåede at løfte både bunden og toppen af skalaen.