Anmeldelse

Skab virtuelle skuplturer

Gratis app til iPad åbner nye døre i billedkunstundervisningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"123D Sculpt"-programmet er et spændende værktøj, hvor der kan arbejdes med skulpturer, uden at det kræver det store arbejdes rum, fysiske materialer eller værktøjer.
Programmets styrke er, at elever og lærere her får rig lejlighed til at eksperimentere med farver og former via tredimensionelle figurer i et virtuelt rum. Det giver mulighed for at skabe unikke værker. "123D Sculpt" er et program, som kan inddrage en ekstra dimension i billedkunstundervisningens arbejde med området skulptur.

Fakta:

Titel: 123D Sculpt

Forlag: Ukendt forlag

"123D Sculpt" er designet, så alle kan arbejde med det og skabe deres egne kunstværker.
Her kan fremstilles skulpturer og billeder, der fremstår som spændende og til tider som realistiske tredimensionelle figurer.

Programmet har en intuitiv brugerflade og en god hjælpesektion, som forklarer, hvad hvert værktøj gør, og menulinjens indhold. Dette gør det muligt blot med tre trin i arbejdsprocessen at omdanne en af grundformerne til en digital skulptur.
Først udvælges grundformen ud fra en af de 17 startformer, som er væsener, mennesker, køretøjer og grundlæggende geometriske figurer. Figuren formes og dekoreres ved hjælp af en bred vifte af tredimentionelle skulpturværktøjer, som kan trække, glatte, skubbe og folde. Der er endvidere mulighed for at gnide teksturer eller billeder på figuren. Disse kan brugeren selv skabe ved at anvende iPad-kameraet og derved overføre billedet til programmets album med "gnidemærker".
Værktøjerne kan anvendes med symmetri, og der kan arbejdes med gennemsigtighed på figuren.

Under arbejdsprocessen med skulpturen kan den forstørres, formindskes og vendes og drejes i alle retninger i det virtuelle rum. Dette sker blot ved enkle berøringer med fingerspidserne på skærmen omkring skulpturen.

Når skulpturen er færdig, er der i programmet mulighed for at optage billeder af den (som PNG-filer) og lave videoklip, hvor figuren roterer med forskellig hastighed. Disse kan eksporteres til sociale medier eller anvendes i andre digitale processer i andre apps som SketchBook eller iMovie.