Klassens time er for længst afskaffet, men opgaverne for en klasse- eller kontaktlærer består. Og det varierer meget fra kommune til kommune, hvor meget tid, klasselæreren har til opgaven, og hvad den tid tages fra.
I Ballerup Kommune ved København skal lærerne i dag finde tiden i den pulje, der hedder ’øvrige opgaver’, som dækker alt det, der ikke er undervisnings- eller forberedelsestid. Men det ændres fra næste skoleår, fortæller Kasper Rosenberg Mortensen, som er formand for Ballerup Lærerforening. Han er meget glad for den aftale, han netop har indgået med kommunen.
”Det er vigtigt for os, at det kommer ind i skemaet som en undervisningslektion. Det kommer til at ligge sådan, at læreren har mulighed for at gå til og fra og have elevsamtaler og alt muligt andet af det, der presser i forhold til klasselærerfunktionen,” siger han til folkeskolen.dk.
Borgmester: Klasselæreren er en hjørnesten
Aftalen betyder at den enkelte lærer får tilsvarende lidt færre fagundervisningstimer, så den er med til at sænke undervisningsforpligtelsen en smule i forhold til, hvad den typiske lærer i Ballerup har. Det kommer til at koste kommunen omkring 5,5 mio. om året. Men det er helt fint med borgmester Jesper Würtzen (S):
”I Ballerup Kommune ser vi klasselæreren som en af hjørnestenene i en god og tryg skole for alle. Virkeligheden i dag er, at klasselæreren har fået flere og mere komplekse opgaver de senere år. Derfor har vi i Ballerup valgt at prioritere mere tid til klasselæreren, så der bliver bedre mulighed for at løfte de mange opgaver, der ligger i funktionen. Vores håb og mål er, at den ekstra tid vil styrke elevernes trivsel, styrke klassefællesskabet og skabe grundlag for en endnu bedre kontakt til både de enkelte forældre og forældregruppen samt give bedre muligheder for en tidlig indsats, når noget begynder at udvikle sig i en skæv retning”.
Formand: Tid til relationsarbejde
Hvordan den ugentlige lektion præcis udmøntes, er ikke helt på plads og kommer det formentlig først efter nytår, siger Kasper Rosenberg Mortensen. Men han har allerede nu et bud på, hvordan lærerne kan bruge den ekstra lektion.
”Det typiske i Ballerup er, at man deler klasselærerfunktionen,” fortæller han. ”Det kan give lidt udfordringer, men jeg forestiller mig, at man kunne bruge lektionen til at den ene klasselærer underviser som vanligt, mens den anden for eksempel afholder elevsamtaler. Ugen efter kan man så bytte. Der må meget gerne være en fleksibel forståelse, hvor klasselærerens ekstra lektion ikke behøver at ligge hver mandag mellem 12 og 1”.
Ballerup-lærere får tid afsat til klasselærerfunktionen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.