Bachelorprojekt

Mere flersproget litteratur i engelsk

Helene Møller Kongsgaard og Jens Thestrup Toft er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan fælleslæsning af flersproget i engelsk kan en fællesskabende effekt på eleverne.

Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Nina Hauge har indstillet Helene Møller Kongsgaard og Jens Thestrup Toft til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"Ideen om fælleslæsning i engelskfaget med brug af flersproget litteratur er både nytænkende og original, og fordi de overbevisende argumenter for at højtlæsning og samtaledel bidrager til sproglæring og skaber nye muligheder positionering af alle elever i klassen."

I projektet undersøges der hvordan Guidet Fælleslæsning kan bidrage til at øge elevernes sproglige opmærksomhed gennem inddragelsen af flersproget litteratur i engelsk. Derudover, hvilken betydning dette kan have for elevernes følelse af samhørighed.

Hent projektet her:

Guidet fælleslæsning med flersproget litteratur i engelsk

Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog

Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?

Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser. 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.